DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Toprak Verimliliği | BBT 391 | 5 | 2 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
|||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||
Dersin Türü | Seçmeli | |||
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Hayriye İBRİKÇİ | |||
Dersi Verenler |
|
|||
Dersin Yardımcıları | ||||
Dersin Amacı | Toprak verimliliğini bitkisel üretim ve sürdürülebilir tarım açısından öğrenmek, verimliliği etkileyen fiziksel, kimyasal ve biyolojik toprak özelliklerini incelemek ve verimlilik ile ilişkilendirmek, toprak vermliliğini arttıcı faktörleri değerlendirmek ve çiftçi düzeyinde uygulama yollarını araştırmaktır. |
|||
Dersin İçeriği | Toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerini ayrı ayrı detaylı olarak kapsar; bu özellikleri toprak verimliliği açısından değerlendirir; aynı zamanda toprak verimliliği konularını çevre açısından inceler. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Toprak verimliliğini ve sürdürülebilirliğini tarımsal açıdan öğretir |
2) Temel toprak verimliliğini toprak-bitki ilişkileri açısından inceler |
3) Gübreleme açısından toprak verimliliği ile ilgili toprak özelliklerini öğretir. |
4) |
5) |
6) |
7) |
8) |
9) |
10) |
11) |
12) |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında yeterli altyapıya sahip olur |
X | |||||
2 | Toprakların amaçlarına uygun kullanımlarının prensipleri hakkında temel bilgiler ile donanır |
X | |||||
3 | Ekolojik tarım prensiplerini, sürdürülebilir ve ekolojik tarım açısından kavrar |
X | |||||
4 | Ekonomik, çevresel ve sosyal boyutlarda sürdürülebilir bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları hakkında temel bilgilere sahip olur |
X | |||||
5 | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
X | |||||
6 | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki süreçleri sürdürülebilir tarım prensipleri çerçevesinde analiz eder, gerçekçi kısıtlar altında planlar ve bunlar için yeni teknolojilerin, yöntemlerin ve ölçme sitemlerinin kullanılması ve geliştirilmesi çalışmalarına öncülük eder |
X | |||||
7 | Bireysel ve takım çalışmalarında etkin çalışabilme ve sorumluluk alma becerisi taşır |
X | |||||
8 | Sorgular, araştırır, analitik düşünür ve proje üretir |
X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanır |
X | |||||
10 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine ve en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur |
X | |||||
11 | Gerekli düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
X | |||||
12 | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
X | |||||
13 | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında yeterli bilinci taşır; Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır |
X | |||||
14 | Yürüteceği faaliyetlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olur |
X |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Toprak verimliliğini tanımlamak ve bitkisel üretim ve sürdürülebilirlik açısından önemini tartışmak. Verimliliği etkileyen toprak, bitki ve iklim faktörleri tartışmak | ||
2 | Verimliliği etkileyen fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri tartışmak. Toprak tekstürünü ve özellikle kil yapısını verimlilik açısından değerlendirmek | Ön çalışma | Anlatım |
3 | Katyon değişim kapasitesi, anyon değişim kapasitesi ve baz doygunluğunu toprak verimliliği açısından değerlendirmek | Ön çalışma | Anlatım |
4 | Toprak asitliği ve alkaliliği, toprak pHsını verimlilik açısından değerlendirmek, topraktaki makro ve microelement çözünürlüklerini pH ile ilişkilendirmek | Ön çalışma | Anlatım |
5 | Toprak verimliliği açısından organik maddenin incelenmesi, dönüşüm mekanizmalarının öğrenilmesi. | Ön çalışma | Anlatım |
6 | Toprak çözeltisi, toprak nemi, bitki besin elementi çözünürlükleri, intensite ve kantite faktörlerinin toprak verimliliği açısından değerlendirilmesi, | Ön çalışma | Anlatım |
7 | Bitki besin elementlerinin toprakta taşınma mekanizmaları | Ön çalışma | Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ön çalışma | Anlatım |
9 | Toprakta fosfor döngüsü | Ön çalışma | Anlatım |
10 | Fosfor dinamikleri | Ön çalışma | Yazılı Sınav |
11 | Toprakta potasyum, magnezyum ve kalsiyum döngüsü | Ön çalışma | Anlatım |
12 | Toprakta mikroelementler ve yarayışlılıkları | Ön çalışma | Anlatım |
13 | Ödev konularının tartışılması | Tartışma | Tartışma |
14 | Verimlilik ve gübre ilişkileri | Ön çalışma | Anlatım |
15 | Çevre kiriliği ve toprak verimliliğinin korunması | Ön çalışma | Anlatım |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel bakış | Yazılı Sınav |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |