DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Haber Toplama ve Yazma Teknikleri | AS 345 | 5 | 1 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Çiğdem Yasemin ÜNLÜ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Derste öğrenciye öncelikli olarak haberin tanımları anlatılacak, bu kapsamda haberde objektiflik değerlendirmesi yapabilmesi sağlanacaktır. Ders kapsamında ayrıca öğrencinin yetkin olmasının sağlanacağı alanlar haberin türleri ve temel unsurları, haber dili, haber yazım kuralları, haber kaynakları, soru sorma teknikleri ve redaksiyon olarak sıralanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Ders haber toplama ve yazma kurallarına dair temel bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır. Böylece öğrencilerin mesleğe donanımlı bir biçimde hazırlanması sağlanmaktadır. Ayrıca ders çerçevesinde öğrencinin teori ve pratiği birleştirerek, yeni iletişim teknolojileriyle donatılan basın dünyasında kendine yer bulmasının sağlanması amaçlanmaktadır. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Haber toplama ve yazma teknikleri konusunda temel bilgi ve becerilere sahip olur. |
2) Haber yazarken neden objektif olunması gerektiğinin bilincine varır. |
3) Haberin temel unsurları konusunda doğru bilgi edinerek, donanımlı bir gazeteci olur. |
4) Haberin dilini öğrenerek, hedef kitleyle doğru iletişim kurar. |
5) Farklı basın yayın organlarına uygun haber yazma kriterlerini öğrenerek, çalışma alanlarını genişletir. |
6) Soru sorma tekniklerini kullanarak, haberin taraflarından en doğru bilgiyi alma yetisini kazanır. |
7) Sektörün ihtiyacı olan bilgi ve becerileri kazanarak, donanımlı bir gazeteci adayı olur. |
8) Haber yazma kurallarının bir parçası olan redaksiyon kavramını öğrenir ve bu kavram çerçevesinde imla kurallarına uygun haberler yazar. |
9) |
10) |
11) |
12) |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. |
||||||
2 | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. |
||||||
3 | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. |
X | |||||
4 | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. |
X | |||||
5 | Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. |
X | |||||
6 | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. |
||||||
7 | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. |
X | |||||
8 | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. |
X | |||||
9 | Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. |
X | |||||
10 | Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. |
X | |||||
11 | Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. |
X | |||||
12 | Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. |
X | |||||
13 | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
X | |||||
14 | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. |
X | |||||
15 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
||||||
16 | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. |
X | |||||
17 | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. |
X | |||||
18 | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. |
X | |||||
19 | Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. |
X | |||||
20 | Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
X |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Ders bilgilendirme | Okuma | Anlatım |
2 | Gazeteci kimdir - Gazeteciliğin evrimi | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
3 | Medya organizasyonları ve işlevleri | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
4 | Haberin çeşitli tanımları | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
5 | Haber türleri | Okuma, pratik yapma | Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama |
6 | Haberin unsurları | Okuma, pratik yapma | Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama |
7 | Haber kaynakları | Okuma, pratik yapma | Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Okuma, pratik yapma | Yazılı Sınav |
9 | Haber üretim süreci evreleri | Okuma, pratik yapma | Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama |
10 | Haber yazma teknikleri | Okuma, pratik yapma | Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama |
11 | Soru sorma tekniklerive haber yazma | Okuma, pratik yapma | Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama |
12 | Haber girişi örnekleri | Okuma, pratik yapma | Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Ödev |
13 | Farklı medya ortamlarına uygun haber hazırlama ve redaksiyon | Okuma, pratik yapma | Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Ödev |
14 | Uygulama | Okuma, pratik yapma | Alıştırma ve Uygulama Ödev |
15 | Uygulama | Okuma, pratik yapma | Alıştırma ve Uygulama Ödev |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, pratik yapma | Yazılı Sınav |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |