DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Retorik | AS 417 | 7 | 3 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
|||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||
Dersin Türü | Seçmeli | |||
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Çiğdem Yasemin ÜNLÜ | |||
Dersi Verenler |
|
|||
Dersin Yardımcıları | ||||
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, klasik ve yeni retorik teorilerinin temel kavramlarını anlatarak, öğrencilerin söz ve retoriğin anlamını özümsemelerini ve retoriksel bir iletişim perspektifi kazanmalarını sağlamaktır. |
|||
Dersin İçeriği | Bu derste sözlü kültür, sözün niteliksel değişimi, retoriğin ortaya çıkışı ve klasik ve yeni/modern retorik gelenekleri anlatılacaktır. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Sözlü kültürün temel özelliklerini tanır. |
2) Retorikile ilgili klasik metinleri tanır. |
3) Yeni/modern retorik teorilerini ve temel kavramlarını tanır. |
4) Retoriksel stratejileri tanır ve konuşma ve metinlerde bunları çözümleyebilir. |
5) Retoriksel stratejileri kullanarak konuşma/metin hazırlayabilir. |
6) Retoriğin dil ve iletişim için önemini kavrar. |
7) Retoriksel bir eleştiri perspektifi kazanır. |
8) |
9) |
10) |
11) |
12) |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. |
X | |||||
2 | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. |
X | |||||
3 | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. |
X | |||||
4 | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. |
X | |||||
5 | Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. |
X | |||||
6 | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. |
X | |||||
7 | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. |
X | |||||
8 | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. |
X | |||||
9 | Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. |
X | |||||
10 | Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. |
X | |||||
11 | Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. |
X | |||||
12 | Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. |
X | |||||
13 | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
X | |||||
14 | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. |
X | |||||
15 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
||||||
16 | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. |
X | |||||
17 | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. |
X | |||||
18 | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. |
X | |||||
19 | Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. |
X | |||||
20 | Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Giriş: Dersin tanıtımı | Okuma | Anlatım Tartışma |
2 | Sözlü kültür | Okuma | Anlatım Tartışma |
3 | Sözün niteliksel değişimi | Okuma | Anlatım Tartışma |
4 | Antik Yunan demokrasisi ve retoriğin doğuşu: Sofistler | Okuma | Anlatım Tartışma |
5 | Sokrates ve Platon'un retorik anlayışı | Okuma | Anlatım Tartışma |
6 | Aristoteles'in retorik teorisi | Okuma | Anlatım Tartışma |
7 | Retorik üzerine klasik metinlerden örnekler | Okuma | Anlatım Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma | Yazılı Sınav |
9 | Antik Roma'da retorik | Okuma | Anlatım Tartışma |
10 | Cicero ve Quintilianus'un 'İdeal Konuşmacı'sı | Okuma | Anlatım Tartışma |
11 | Klasik gelenekten yeni retoriğe geçiş | Okuma | Anlatım Tartışma |
12 | Yeni/Modern Retorik I: Kenneth Burke, Lloyd Bitzer | Okuma | Anlatım Tartışma |
13 | Yeni/Modern Retorik II: Chaim Perelman, Stephen Toulmin | Okuma | Anlatım Tartışma |
14 | Yeni/Modern Retorik III: Feminist Retorik (Cindy Griffin, Sonja K. Foss, Carolyn Kohrs Campbell) | Okuma | Anlatım Tartışma |
15 | Retoriksel stratejiler üzerine örnekler ve genel değerlendirme | Okuma | Anlatım Soru-Cevap Tartışma |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Yazılı Sınav |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |