DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Seçmeli Vı:anlambilim * | TES 402 | 8 | 2 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
|||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||
Dersin Türü | Seçmeli | |||
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Ergün SERİNDAĞ | |||
Dersi Verenler |
|
|||
Dersin Yardımcıları | ||||
Dersin Amacı | Dillerin anlambilimsel özelliklerini araştırmak ve dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkilerini dilbilimsel bakış açısından ele almak. Farklı dilbilimcilerin anlam konusunda geliştirdikleri yöntemler incelenerek öğrencilerin anlambilimsel ilişkileri keşfetmeleri sağlamak. |
|||
Dersin İçeriği | Anlam, ifade anlamı, sözce anlamı, toplumsal anlam gibi farklı düzlemlerde ele alınırken aynı zamanda mantıksal ilişkiler, anlambilimsel özellikler ve anlamın iletişimsel boyutu. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
- |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
X | |||||
2 | Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
X | |||||
3 | Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
||||||
4 | İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
||||||
5 | İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
||||||
6 | Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
X | |||||
7 | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
||||||
8 | Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
X | |||||
9 | Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
||||||
10 | Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
||||||
11 | Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
||||||
12 | Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
X | |||||
13 | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
X | |||||
14 | Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
||||||
15 | Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
X | |||||
16 | Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
X | |||||
17 | Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
X |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Anlambilimi nedir Durgun anlambilimi nedir Gelişmeli anlambilimi nedir Anlambiliminin kısa geçmişi. | İlgili kaynakları okur, sunu hazırlar | |
2 | Dildeki birimlerin anlam yönü. Dil, sözcük, gösterge, kavram, anlam. | İlgili kaynakları okur, sunu hazırlar | |
3 | Dil yeteneği, dil sesleri, dil ve sözcük. F. de Saussure e gelinceye kadar sözcük. F. de Saussure ve sözcük. F. de Saussure den sonra sözcük. | İlgili kaynakları okur, sunu hazırlar | |
4 | Sözcüklerin çeşitli özellikleri, özel isimler. Sözcüğün kavram yönü: kavramlar. Anlatım yolu. Kavram alanı sorunu, çağrışım alanı sorunu. | İlgili kaynakları okur, sunu hazırlar | |
5 | Anlam ve anlamın türleri. Anlam nedir Sözcüğün anlam çerçevesi. Kapsam, ilgi, bileşik öğeler. Anlam üzerindeki görüşler, varsayımlar. Anlam anlayışımız. Temel anlam, yan anlam. Anlam ilişkileri: Çokanlamlılık. Eşanlamlılık. Eşadlılık. Eşdeğerlilik. | İlgili kaynakları okur, sunu hazırlar | |
6 | Söz sanatı sayılan anlam olayları: Aktarmalar Deyim aktarması Ad aktarması Benzetme Tasarımlar | İlgili kaynakları okur, sunu hazırlar | |
7 | Duygu değeri Anlam açısından özel adlar Yerlileştirme Bağlam Bağdaştırma Dizisel, Dizimsel, Türetimsel İlişkiler | İlgili kaynakları okur, sunu hazırlar | |
8 | Arasınav | ||
9 | Anlam değişmeleri: Anlam daralması. Başka anlama geçiş, diğer değişmeler. Anlam değişmelerinin nedenleri ve süresi. Anlam genişlemesi. Anlam değişmeleri ve Eşdeğerlik İlişkisi | İlgili kaynakları okur, sunu hazırlar | |
10 | Kavramlaştırma (Anlamlama) Kavramlar dünyası Söz sanatı sayılan anlam olayları: Aktarmalar Deyim aktarması Ad aktarması Türkiye Türkçesinin Kavram Zenginliği ve Eşanlamlılar | İlgili kaynakları okur, sunu hazırlar | |
11 | Türkçenin anlambilimi açısından özellikleri. Türkçede Sözcük, Kavram, Anlam. Türkçenin anlam yönü ile ilgili bazı dilbilgisel özellikleri. Türkçede kavramlar (Somut ve soyut kavramlar). Türkçede anlatım yolları. | İlgili kaynakları okur, sunu hazırlar | |
12 | Belirsizlik Bağlam ve Çıkarım | İlgili kaynakları okur, sunu hazırlar | |
13 | Belirsizlik Bağlam ve Çıkarım | İlgili kaynakları okur, sunu hazırlar | |
14 | Söz-Eylem Kuramı Tümce Anlambilimi | İlgili kaynakları okur, sunu hazırlar | |
15 | Söz-Eylem Kuramı Tümce Anlambilimi | İlgili kaynakları okur, sunu hazırlar | |
16-17 | Final Sınavı |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |