DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Fizik 2 | FM 104 | 2 | 4 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
||||||
Dersin Seviyesi | Lisans | ||||||
Dersin Türü | Zorunlu | ||||||
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Süleyman ÇABUK | ||||||
Dersi Verenler |
|
||||||
Dersin Yardımcıları | |||||||
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere temel elektrik ve manyetizma kavram ve prensiplerini kavratmaktır. Ayrıca elektrik ve manyetizma olaylarının teknolojik ve günlük yaşamdaki uygulamalarını tanıtmaktır. |
||||||
Dersin İçeriği | Elektrik yükleri ve elektrik alanı; Gauss kanunu; elektrik potansiyeli; sığa ve dielektrik; akım ve direnç; doğru akım devreleri; manyetik alanlar; manyetik alan kaynakları; Fraday kanunu; özindüksiyon; alternatif akım devreleri; elektromanyetik dalgalar. |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) Elektrik yüklerinin özelliklerini açıklar. |
2) Yüklü parçacıkların elektrik alanındaki hareketini tanımlar. |
3) Yük dağılımının doğasına bağlı olarak Gauss ve Coulomb yasasını uygular. |
4) Noktasal ve sürekli yük dağılımının potansiyelini hesaplar. |
5) Yüklü bir kapasitörde enerji depolanmasını açıklar. |
6) Doğru akım devrelerini analiz eder. |
7) Elektriksel ölçüm aletleinin işlevlerini kavrar. |
8) Manyetik alan kaynaklarını tanımlar. |
9) Amper ve Faraday kanunlarını uygular. |
10) Elektrik ve manyetik kuvvetler arasındaki farkı belirtir. |
11) Elektromanyetik dalga hareketini tanımlar. |
12) |
13) |
14) |
15) |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat edebilmeyi kavrar. |
X | |||||
2 | Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini kavrar. |
X | |||||
3 | Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirip ve yazama yeteneğini gösterir. |
X | |||||
4 | Matematiğin temel teorilerini doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade edebilme yeteneğini gösterir. |
X | |||||
5 | Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının kavrar. |
X | |||||
6 | Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde edebilmeyi kavrar. |
X | |||||
7 | Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizemeyi ve açıklamayı kavrar. |
X | |||||
8 | Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğini gösterir. |
X | |||||
9 | Bilgisayar programlama dillerinden en az birini kavrar. |
X | |||||
10 | Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisini gösterir. |
X | |||||
11 | Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dili kavrar. |
X | |||||
12 | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirme yeteneğini gösterir. |
X | |||||
13 | Programlama tekniklerini kavrar ve program yapabilme yetenegini gösterir. |
X | |||||
14 | Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğini gösterir. |
X | |||||
15 | Matematik uygulamalarının çalışma alanlarında evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık becerisini gösterir. |
X | |||||
16 | Matematik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçme, kullanma ve geliştirme becerisi gösterir. |
X | |||||
17 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi gösterir. |
X | |||||
18 | Matematik uygulamaları için gerekli olan bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X | |||||
19 | Matematik çalışma alanlarına göre tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi kazanır. |
X | |||||
20 | Meslekî etik ve sorumluluk bilinci kazanır. |
X |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Elektrik yükü ve elektrik alanı | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Anlatım Tartışma |
2 | Gauss yasası | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Anlatım Tartışma |
3 | Gauss yasası uygulaması | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Anlatım Tartışma |
4 | Elektriksel potansiyel | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Anlatım Tartışma |
5 | Sığa ve dielektrikler | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Anlatım Tartışma |
6 | Akım, direnç ve elektromotor kuvvet | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Anlatım Tartışma |
7 | Doğru akım devreleri | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Anlatım Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Yazılı Sınav |
9 | Manyetik alan ve manyetik kuvvetler | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Anlatım Tartışma |
10 | Manyetik alan ve manyetik kuvvetler | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Anlatım Tartışma |
11 | Manyetik alan kaynakları | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Anlatım Tartışma |
12 | Faraday yasası | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Anlatım Tartışma |
13 | Özindiksiyon | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Anlatım |
14 | Alternatif akım devreleri | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Anlatım Tartışma |
15 | Elektromanyetik dalgalar | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Anlatım Tartışma |
16-17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Yazılı Sınav |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | Fen ve Mühendislik için Fizik, Cilt II, Serway ve Beichner, Çev. Ed. Kemal Çolakoğlu, Palme Yayıncılık, 1995. |
Diğer Kaynaklar | Üniversiteler için Fizik, Bekir Karaoğlu, Seçkin, Temmuz 2012. Üniversite Fiziği, Cilt II, Çev. Ed. Hilmi Ünlü, Young and Freedman, Pearson -2009. Fen Bilimciler için Fizik, Giancoli, Ed. Prof. Dr. Gülsen Önengüt, Akademik Yayıncılık, 2009. |