DERS BİLGİLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ders | Kodu | Yarıyıl | Ders Süresi | Kredi | AKTS |
Temel İmalat İşlemleri | MAK 124 | 2 | 3 | 3.5 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar | None |
Dersin Dili | Türkçe ![]() |
||||||
Dersin Seviyesi | Önlisans | ||||||
Dersin Türü | Zorunlu | ||||||
Dersin Koordinatörü | Öğr. Gör. Osman ÖZTUTAR | ||||||
Dersi Verenler |
|
||||||
Dersin Yardımcıları | |||||||
Dersin Amacı | El aletlerini, matkap, torna, freze ve taşlama tezgahlarını kullanarak temel imalat işlemlerine ait yeterliklerin kazandırılması amaçlanmıştır. |
||||||
Dersin İçeriği | 1. El aletleri ile temel işlemler yapmak, 2. Matkap tezgahında delik delmek, 3. Tornalamak, 4. Frezelemek, 5-Taşlamak |
Dersin Öğrenme Kazanımları |
---|
1) 1-Yüzey eğeleme , El aletleri ile kesme, Ölçme ve markalama yapabilecektir. El ile matkap bileyebilecektir. Delme işlemi yapabilecektir. |
2) 2- Kılavuz ve pafta ile vida açabilecektir. Silindirik ve alın tornalama , Kanal açma ve kesme işlemi , Konik tornalama, Raybalama, Delik delme ve büyütme işlemi yapabilecektir. Tırtıl , Klavuz ve pafta çekebilecektir. |
3) 3-Yüzey frezeleme yapabilecektir. Kanal ve cep frezeleme işlemi yapabilecektir. Delik büyütebilecektir. Basit bölme işlemleri yapabilecektir. |
4) 4-Taşları dengeleyerek, bağlayabilecektir. Düzlem yüzey taşlayabilecektir. Silindirik yüzey taşlayabilecektir |
5) Yüzey eğeleme , El aletleri ile kesme, Ölçme ve markalama yapabilecektir. El ile matkap bileyebilecektir. Delme işlemi yapabilecektir. |
6) Kılavuz ve pafta ile vida açabilecektir. Silindirik ve alın tornalama , Kanal açma ve kesme işlemi , Konik tornalama, Raybalama, Delik delme ve büyütme işlemi yapabilecektir. Tırtıl , Klavuz ve pafta çekebilecektir. |
7) Yüzey frezeleme yapabilecektir. Kanal ve cep frezeleme işlemi yapabilecektir. Delik büyütebilecektir. Basit bölme işlemleri yapabilecektir. |
8) Taşları dengeleyerek, bağlayabilecektir. Düzlem yüzey taşlayabilecektir. Silindirik yüzey taşlayabilecektir |
9) Yüzey eğeleme , El aletleri ile kesme, Ölçme ve markalama yapabilecektir. El ile matkap bileyebilecektir. Delme işlemi yapabilecektir. |
10) Kılavuz ve pafta ile vida açabilecektir. Silindirik ve alın tornalama , Kanal açma ve kesme işlemi , Konik tornalama, Raybalama, Delik delme ve büyütme işlemi yapabilecektir. Tırtıl , Klavuz ve pafta çekebilecektir. |
11) Yüzey frezeleme yapabilecektir. Kanal ve cep frezeleme işlemi yapabilecektir. Delik büyütebilecektir. Basit bölme işlemleri yapabilecektir. |
12) Taşları dengeleyerek, bağlayabilecektir. Düzlem yüzey taşlayabilecektir. Silindirik yüzey taşlayabilecektir |
13) Yüzey eğeleme , El aletleri ile kesme, Ölçme ve markalama yapabilecektir. El ile matkap bileyebilecektir. Delme işlemi yapabilecektir. |
14) Kılavuz ve pafta ile vida açabilecektir. Silindirik ve alın tornalama , Kanal açma ve kesme işlemi , Konik tornalama, Raybalama, Delik delme ve büyütme işlemi yapabilecektir. Tırtıl , Klavuz ve pafta çekebilecektir. |
15) Yüzey frezeleme yapabilecektir. Kanal ve cep frezeleme işlemi yapabilecektir. Delik büyütebilecektir. Basit bölme işlemleri yapabilecektir. |
DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
No | Temel öğrenme Kazanımları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak. |
X | |||||
2 | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. |
X | |||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. |
X | |||||
4 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek. |
X | |||||
5 | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını, modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisi kazanmak. |
X | |||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. |
X | |||||
7 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. |
X | |||||
8 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. |
X | |||||
9 | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. |
X | |||||
10 | Makine ve Metal Teknolojileri faaliyet alanlarında kullanılan bilgisayar programlarını kullanabilmek. |
X | |||||
11 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. |
X | |||||
12 | Temel seviyede İngilizce ve mesleki terimlerin İngilizce karşılıklarını bilir. |
X | |||||
13 | Alanıyla ilgili mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazanır. |
X | |||||
14 | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. |
||||||
15 | İş güvenliği, işçi sağlığı, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak. |
X | |||||
16 | Sosyal yetenekleri yasal ve etik kurallara göre kazanabilmek. |
DERS AKIŞI | |||
---|---|---|---|
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Yöntem |
1 | Eğe, kesici çeşitleri, ölçme, kontrol ve markalama aletleri, kesme ilkeleri ve çeşitleri. | Literatür Taraması | Anlatım |
2 | Malzemeye uygun kesme takımları, ayaklı zımpara taşı tezgahları, matkap bileme, | Literatür Taraması | Anlatım |
3 | Matkap çeşitleri, matkap uç açıları, delinecek parça ve matkapların malzeme özellikleri, delik delme işlem sırası, devir hesabı. | Literatür Taraması | Anlatım |
4 | Rayba, kılavuz, pafta çeşitleri, vida tarakları, kılavuz ve pafta ile vida açma işlem sırası. | Literatür Taraması | Anlatım |
5 | Torna tezgahı çeşitleri, kısımları, tornalama çeşitleri, aynalar, yataklar, kesici takımlar. | Literatür Taraması | Anlatım Ödev |
6 | Torna kalemleri, çeşitleri, punta matkabı, devir sayısı ilerleme miktarı hesapları, alın ve silindirik tornalama işlem sırası. | Literatür Taraması | Anlatım Ödev |
7 | Yüzey pürüzlülüğü, kanal kalemi çeşitleri, açıları, bilenmesi, ölçü aletleri, | Literatür Taraması | Anlatım |
8 | Ara Sınav | Literatür Taraması | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
9 | Konik tornalama yöntemleri, koniklik hesabı, koniklik ölçme mastarları. | Literatür Taraması | Anlatım |
10 | Matkap çeşitleri, kademeli delik delme esasları, tırtıl çeşitleri. | Literatür Taraması | Anlatım |
11 | Vida çeşitleri, mastarları, vida kalemi çeşitleri, kör deliğe vida açma, vidalarda ağız sayısı. | Literatür Taraması | Anlatım Ödev |
12 | Makine raybası çeşitleri, tornada raybalama teknikleri, iş parçası rayba eş eksenli bağlama tekniği. | Literatür Taraması | Anlatım |
13 | Freze tezgahları, yüzey frezeleme çakıları, çakı bağlama elemanları, talaş derinliği ve ilerleme hızı hesapları, Frezeleme yönleri, iş parçasını paralel bağlama | Literatür Taraması | Anlatım |
14 | Kanal ve cep freze çakı çeşitleri, kanal frezeleme emniyet tedbirleri Delik büyütme aparatları, faturalı delik büyütme, frezede basit bölme, bölme aparatları. | Literatür Taraması | Anlatım |
15 | Taşlama tezgahları, taşlama taşı çeşitleri ve özellikleri, Dengeleme metotları, taşın bağlama teknikleri, Taş bileme tekniği. | Literatür Taraması | Anlatım |
16-17 | Final | Literatür Taraması | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev |
KAYNAKLAR | |
---|---|
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |