Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
TRANSLASYONEL TIP (İNGİLİZCE) | |
Kod | Trans634 |
Ad | Omik Araştırmalarda Kullanılan Analitik Teknikler |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Merve NENNİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Translasyonel tıp alanında kullanılan omik teknolojilerin (genomik, proteomik, metabolomik vb.) temel analitik tekniklerini ve veri analiz yöntemlerini öğretmeyi amaçlanmaktadır. Ayrıca, bu tekniklerin prensiplerini, uygulama alanlarını ve klinik araştırmalardaki rolünün kavraması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Omik analizlerde kullanılan ileri analitik teknikler (kromatografi, spektroskopi, elektroforez, kütle spektrometresi vb.), veri işleme yöntemleri ve bu teknolojilerin hastalık tanısı, biyobelirteç keşfi gibi translasyonel tıp uygulamalarındaki yeri detaylı olarak işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
yoktur
Kaynaklar
Nenni M, ÇÜBİS-Ders Sunumları, 2026, Çukurova Üniversitesi. Nenni M, Çukurova Üniversitesi Eczacılık Fakültesi, Analitik Kimya I Laboratuvar Föyü 2025.
Notlar
Analitik Kimya I Laboratuvar Föyü, Hacettepe Üniversitesi Eczacılık Fakültesi. Analitik Kimya II Laboratuvar Föyü, Hacettepe Üniversitesi Eczacılık Fakültesi. Onur F., Analitik Kimya I Laboratuvar Föyü, Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi. Skoog, West, Holler, Crouch, Analitik Kimya Temel İlkeler Cilt 1. Güncel literatürler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Omik teknolojilerin temel prensiplerini ve translasyonel tıptaki rolünü açıklar. |
ÖÇ02 | Omik veri analizinde kullanılan biyoinformatik araçları uygular. |
ÖÇ03 | Multi-omik veri entegrasyonuyla sistem biyolojisi yaklaşımlarını açıklar. |
ÖÇ04 | Translasyonel tıp problemlerine omik verilerle çözüm önerir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve translasyonel tıp alanında yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıbbın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; özgün ve yeni fikirleri analiz, sentez eder, değerlendirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletlerin kullanımını açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik yöntemleri tanımlar, ilgili yazılımları etkili kullanır. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp ile ilgili çalışmalarda kuramsal ve uygulamalı bilgilerini üst düzeyde kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıbba yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, gereç ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler (alet, yöntem, tedavi, ilaç) geliştirir. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Translasyonel Tıp laboratuvarlarının düzenini sürdürür ve laboratuvarda çalışma saatlerinde öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşılması halinde çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Translasyonel tıp ve ilişkili alanlardaki çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide (SCI, SCI-Expanded, SSCI, or AHCI) kapsamında) yayınlar ve bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile translasyonel tıp alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar ve toplumu bilgilendirmek üzere sunar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Translasyonel Tıp alanında uzman veya uzman olmayan gruplarla güncel gelişme ve araştırmalar hakkında yazılı, sözlü ve görsel olarak nicel ve nitel verilerle de destekleyerek etkin bir iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp ile ilgili bir kavram, konu veya olgunun nasıl öğretilmesi gerektiğini öğrenir. | |
PÖÇ17 | Belirsiz | Akranlarıyla bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Translasyonel tıp ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekleyerek toplumsal strateji, uygulama planları ve kalite süreçlerinde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun translasyonel tıp konusunda farkındalığının artmasını sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Omik Teknolojilere Giriş ve Temel Kavramlar | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Genomik Analizlerde Kullanılan Teknikler | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Transkriptomik Analizler | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Proteomik Analizlere Giriş ve Elektroforez Teknikleri | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kütle Spektrometresi (MS) Temelleri | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kromatografik Teknikler | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Metabolomik Analizler | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | ||
9 | Lipidomik Analizler | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Mikrobiyom Analizleri | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Veri Analizi ve Biyoinformatik Araçlar | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Tek Hücreli Omik Teknolojiler | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Translasyonel Tıpta Omik Verilerin Entegrasyonu | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Biyobelirteç Keşfi ve Validasyonu | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Öğrenci Sunumları ve Tartışma | Ders kaynaklarından ilgili konuyu çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |