ISB351 Hesaplamalı İstatistik

5 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ISB351
Ad Hesaplamalı İstatistik
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ALİ İHSAN GENÇ


Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilere bir program yardımıyla istatistiksel analiz yapabilmelerini sağlatmaktır.

Dersin İçeriği

Programın temellerinden başlanarak sırasıyla keşifsel veri analizi ve istatistiksel sonuç çıkarım konuları işlenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Using R for Introductory Statistics, John Verzani, Chapman and Hall/ CRC, Boca Raton, 2005.

Notlar

Statistical Computing with R, Maria L. Rizzo, First Edition (Chapman and Hall/CRC The R Series), 2007.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bir paket programın, örneğin R, temellerini kavrar.
ÖÇ02 Tek değişkenli veri grafiklerini çizer.
ÖÇ03 İki değişkenli veri grafiklerini çizer.
ÖÇ04 Belli dağılımların özelliklerini bilgisayar yardımıyla kavrar.
ÖÇ05 Bilgisayar simülasyonu yapar.
ÖÇ06 Olasılıkları bilgisayar yardımıyla hesaplar.
ÖÇ07 Güven aralıklarını bulur.
ÖÇ08 Hipotez testlerini yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar 5
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Veri tipleri, program temelleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
2 Programın temelleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
3 Tek değişkenli veri, kategorik veri, çapraz tablolar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
4 Kategorik veri grafikleri, pasta grafiği, çubuk grafiği Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
5 Sayısal veri özetlemesi, ortalama, mod, medyan, varyans Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
6 Sayısal veri grafikleri, histogram, dal-yaprak grafiği Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
7 Kutu grafiği, veri standartlaştırma Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Simulasyon Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
10 Normal dağılım, diğer bazı dağılımlar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
11 Regression and probability plots Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
12 Güven aralıkları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
13 Güven aralıkları II Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
14 Hipotez testleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
15 Hipotez testleri II Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 125
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,00
AKTS 5 AKTS