ISB402 Lineer Modeller

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ISB402
Ad Lineer Modeller
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR


Dersin Amacı

Bu dersin amacı lisans ve yüksek lisans eğitimi boyunca gerekli alt yapıyı oluşturmak, lineer modellerde uygulanacak istatistiksel modelleme ve bu modellerden nasıl sonuç çıkarılacağı, yorumlanacağını bilmektir

Dersin İçeriği

Lisans ve yüksek lisans eğitimi boyunca gerekli alt yapıyı oluşturmak, lineer modellerde uygulanacak istatistiksel modelleme ve bu modellerden sonuç çıkarma ve yorumlama

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Lineer Modeller Prof.Dr.Müslüm Ekni 1999 Ankara

Notlar

Lineer Modeller Prof.Dr.Yılmaz Akdi Ankara


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Lineer modelleme konusunu kavrar.
ÖÇ02 Tahmin edicilerin kestirimini açıklar.
ÖÇ03 Tahmin edicilerin kestirimi ve bunlar hakkında gerekli istatistiksel sonuç çıkarabilme konusunu açıklar.
ÖÇ04 Ki-kare dağılımı, t-dağılımı, F-dağılımını kavrar.
ÖÇ05 Karesel formların bağımsızlığı konusunu kavrar.
ÖÇ06 Karesel formdaki matris ve vektörlerin beklenen değerleri ve varyanslarını hesaplar.
ÖÇ07 Tam ranklı modellerin matrisel gösterimi, modeldeki parametrelerin tahmin edicileri konusunu kavrar.
ÖÇ08 Tam ranklı modellerde regresyon katsayıları üzerinde ortak güven bölgesi oluşturur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Matris cebiri kavramları (vektörler,rank özellikleri, satır ve sütun uzayları,transpoze) kaynak tarama, okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Matrislerin ortogonalliği ve inversleri (tersleri), kaynak tarama, okuma ve önceki dersin tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Matrislerin ortogonalliği ve inversleri (tersleri), özdeğer ve özvektörler kaynak tarama, okuma ve önceki dersin tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Ki-kare dağılımı, t-dağılımı, F-dağılımı, kaynak tarama, okuma ve önceki dersin tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Ki-kare dağılımı, t-dağılımı, F-dağılımı, kaynak tarama, okuma ve önceki dersin tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 karesel formların bağımsızlığı kaynak tarama, okuma ve önceki dersin tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Karesel formdaki matris ve vektörlerin beklenen değerleri ve varyansları, bazı özel karesel formların dağılımları kaynak tarama, okuma ve önceki dersin tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tam ranklı modellerin matrisel gösterimi, kaynak tarama, okuma ve önceki dersin tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Tam ranklı modellerin matrisel gösterimi, modeldeki parametrelerin tahmin edicileri kaynak tarama, okuma ve önceki dersin tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Tam ranklı modellerde varyansın tahmin edicisi kaynak tarama, okuma ve önceki dersin tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Tam ranklı modellerde varyansın tahmin edicisi, tahmin edicilerin ve fonksiyonlarının güven aralıkları kaynak tarama, okuma ve önceki dersin tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Tam ranklı modellerde varyansın tahmin edicisi, tahmin edicilerin ve fonksiyonlarının güven aralıkları kaynak tarama, okuma ve önceki dersin tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Tam ranklı modellerde regresyon katsayıları üzerinde ortak güven bölgesi kaynak tarama, okuma ve önceki dersin tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Tam ranklı modellerde regresyon katsayıları üzerinde ortak güven bölgesi kaynak tarama, okuma ve önceki dersin tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS