Genel Bilgi
Kod | TLS315 |
Ad | Ergonomi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SERİN MEZARCIÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İnsanın anatomik, antropometrik, biyomekanik, fizyolojik, bilişsel ve psikolojik gereksinimleri, yetenekleri ve sınırlılıklarıyla uyumlu olarak; özellikle tekstil mühendisliği alanında, sağlıklı, güvenli, konforlu, estetik ve sürdürülebilir ürün, sistem ve çevre tasarımı ve değerlendirmesini yapmak için gerekli temel bilgi, beceri ve tutumu edinmektir.
Dersin İçeriği
Özellikle tekstil mühendisliğine vurgu yapılarak ergonomi bilgisi üzerinde yoğunlaşmıştır: Ergonomiye giriş (tanım, kapsam, tarihçe ve ilişkili disiplinler), sistem ve modelleme, insan-makine sistemleri, makine kontrollerinin tasarımı ve düzenlenmesi, duyular ve çevresel faktörler, çalışma boşluğu, fiziksel iş yükü ve enerji harcanması,yorgunluk ve mola, iş ve zaman etüdü, iş sağlığı ve güvenliği, fiziksel ve zihinsel performans, ergonominin psikolojik ve sosyal boyutları. Ayrıca, derslerde etik ve profesyonel konulara da değinilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1.Bridger, RS. (1995). Introduction to Ergonomics. McGraw-Hill, Inc., New York. 2.Kroemer, K., Kroemer, H. and Kroemer - Elbert, K. (1994). Ergonomics: How to design for ease and efficiency. Simon and Schuster Comp., New Jersey. 3.Murrell, KFH. (1965). Ergonomics: Man in His Working Environment. John Wiley and Sons., Inc., New York.
Notlar
1.Bridger, RS. (1995). Introduction to Ergonomics. McGraw-Hill, Inc., New York. 2.Kroemer, K., Kroemer, H. and Kroemer - Elbert, K. (1994). Ergonomics: How to design for ease and efficiency. Simon and Schuster Comp., New Jersey. 3.Murrell, KFH. (1965). Ergonomics: Man in His Working Environment. John Wiley and Sons., Inc., New York.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ergonominin temel kavramlarını (tanım, kapsam, tarihçe ve ilişkili disiplinler) tanımlar. |
ÖÇ02 | Sistem ve modelleme kavramlarını tanımlar, ergonomik verilerin ergonomik bilgiye dönüşmesindeki güçlüğü kavrar. |
ÖÇ03 | Antropometrik modellemenin temel ilkelerini açıklar. |
ÖÇ04 | Biyomekanik modellemenin temel ilkelerini açıklar. |
ÖÇ05 | İnsan -makine sistemlerinin özelliklerini açıklar; gösterge, panel ve kumandaları ergonomik açıdan değerlendirir. |
ÖÇ06 | Ergonomide çevre ve duyuların etkisini irdeler. |
ÖÇ07 | Mekan veya işyeri düzenlemesinde gerekli boşlukları düzenler. |
ÖÇ08 | Yapılan işin niteliği ile enerji gereksinimini ilişkilendirir. |
ÖÇ09 | Yorgunluk kavramını ve çeşitlerini tanımlar; kasılma tipleri ve yorgunluğu ilişkilendirir; çalışma ve dinlenme sürelerini hesaplar. |
ÖÇ10 | İş analizi ve zaman etüdü yapar. |
ÖÇ11 | İş sağlığı ve güvenliği ilkelerini, zararlı maddeleri, kas-iskelet sistemi hastalıklarını ve kişisel koruyucuları bilir. |
ÖÇ12 | Fiziksel ve zihinsel performans, stratejik plan, iç denetim, SWOT analizi kavramlarını açıklar. Performans yönetimi iş akış şemasın oluşturur. |
ÖÇ13 | Ergonominin psikolojik ögelerini değerlendirir. |
ÖÇ14 | Ergonominin sosyal ögelerini değerlendirir. |
ÖÇ15 | Ergonomi bilgisini bütünleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme | 3 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ergonomiye Giriş (Tanım, Kapsam, Tarihçe ve İlişkili Disiplinler) | Ders Notları ve önerilen kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
2 | Sistem ve Modelleme | Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
3 | İnsan Anatomisi ve Antropometrik Modelleme | Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
4 | Biyomekanik Modelleme | Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
5 | İnsan-Makine Sistemleri | Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
6 | Makine Kontrollerinin Tasarımı | Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
7 | Duyular ve Çevresel Faktörler | Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Fiziksel İş Yükü ve Enerji Tüketimi | Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
10 | Yorgunluk ve Mola | Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
11 | İş Düzenlemesi ve Zaman Etüdü | Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
12 | İş Sağlığı ve Güvenliği: Zararlı Maddeler, Kas-İskelet Sistemi Hastalıkları | Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
13 | İş Sağlığı ve Güvenliği: Kişisel Koruyucular | Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
14 | Çalışmanın Psikolojik ve Sosyal Ögeleri | Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Performans Yönetimi | Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları, Yardımcı Kaynaklar, İnternet, Kütüphane Veri Tabanları, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |