Genel Bilgi
Kod | IEM729 |
Ad | Regresyon Teorisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLSEN KIRAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste matrislere ve doğrusal modellere bağlı olarak Genel Regresyon Kuramı çerçevesinde araştırma problemleri için ileri regresyon yöntemlerinin anlatılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste, çoklu lineer regresyon, polinom regresyon, temel bileşenler regresyonu, logistik regresyon, probit ve tobit regresyon konuları işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Doğrusal Regresyon Analizine Giriş (D.C. Montgomery, E.A. Peck and G.G. Vining (2001) Introduction to Linear Regression Analysis) Çeviri Editör : Prof.Dr. M Aydın Erar Nobel Yayın Evi.
Notlar
Kaynak kitaplar, istatistiksel paket programlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Değişkenler arası ilişkileri belirtir. |
ÖÇ02 | Değişkenler arası ilişkilere dayanarak model kurma değerlendirmesi yapar. . |
ÖÇ03 | Modeli değerlendirir. |
ÖÇ04 | Kurulan modellerden hareketle öngörür. |
ÖÇ05 | Regresyonun teorik alt yapısını tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Regresyon analizine giriş; Regresyon analizinin tanımı ve amaçları; Regresyon analizinde veri türleri Regresyon ve Korelasyon Analizi | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Basit Doğrusal Regresyon; Regresyon katsayılarının EKKY (En Küçük Kareler Yöntemi) ile tahmini | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Regresyon modelinin ve katsayıların standart hatası, anlamlılık testleri ve güven aralıkları Varyans analizi | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Korelasyon katsayısı, belirlilik katsayısı ve bunların anlamlılık testleri | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Çoklu Regresyon; Çoklu regresyon modelinin varsayımları Hataların normal dağılımı | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Katsayıların geçerlilik ve güvenilirliklerinin araştırılması, esneklik katsayıları,Çoklu determinasyon katsayısı | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Regresyon modelinin geçerliliği için Varyans analizi,Doğrusal olmayan basit ve çoklu regresyon modelleri Otokorelasyon | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Rassal hata terimi (artıklar- kalıntılar) ile ilgili varsayımlar, hata teriminin normalliği varsayımının incelenmesi | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Otokorelasyon probleminin tespiti ve çözüm yolları Çoklu doğrusal bağlantı problemi | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sabit Varyans varsayımı (Homoskedasite), değişken varyans (Heterodskedasite) halinin ortaya çıkardığı sorunlar ve çözüm yolları Sabit varyans | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Çoklu Doğrusal Bağlantı problemi ve çözüm yolları | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Çoklu doğrusal regresyon modellerinde modele dahil edilecek değişkenlerin seçiminde alternatif yöntemler Kukla değişkenli modeller | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Regresyon modellerinin çözümünde paket program uygulamaları Bağımlı kukla değişkenli modeller | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Ödev sunumu | kaynak kitaptan ilgili bölümleri okuyun | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |