İTSH745 Türk İslam Sanatları Tarihine Giriş

0 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 0 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTSH745
Ad Türk İslam Sanatları Tarihine Giriş
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 0 AKTS
Yerel Kredi 0 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Genel amaç, Türklerin İslamiyeti kabullerinden sonra ortaya koydukları eserleri; yaşam çevresinin, toplumsal-ekonomik koşulların sanat ürünlerine etkisinin, eserlerin kültürün maddi kalıntıları olduğunun kavranıp, kronolojik olarak üslupların anlaşılmasıdır. Öğrencide estetik duygunun gelişmesi; sorgulama ve karşılaştırma yapabilmesi beklenir.

Dersin İçeriği

Türklerin İslamiyeti kabul etmelerinden sonraki dönemde üretmiş oldukları mimarlığın ve sanatın tarihi

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

(Kolektif) Türk İslam Sanatları Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları; Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi; Metin Sözen vd., Türk mimarisinin gelişimi ve Mimar Sinan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları; S. Kemal Yetkin, İslam Sanatı Tarihi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları; Ders Sunuları.

Notlar

Yılmaz Can - Recep Gün, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Kayıhan Yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kültür varlığı eserlerin kültürün maddi simgeleri olduğunu bilmek ve gerekçeleriyle ifade etmek
ÖÇ02 Türk sanatı tarihi kapsamına giren eserlerin dönemlerini ayırt etmek ve uygun terminolojiyi kullanarak açıklamak
ÖÇ03 Farklı yapı tiplerini tanımak ve sınıflandırmak,
ÖÇ04 Mimari ve bezemede dönemsel özellikleri tanımak
ÖÇ05 Türk tezyini sanatlarını teknikleri ve isimleriyle tanımak
ÖÇ06 Mimari eserde dönem eki vb. farklı özellikleri saptamak ve sorgulamak
ÖÇ07 İlk kez gördüğü eserin, mimari ve bezemesindeki teknik-sanatsal özelliklerine bakarak dönemini belirlemek
ÖÇ08 Mimari-sanatsal ürünü ortaya koyan ortamla bağlantısını hatırlamak, eserleri oluşturan maddi ve düşünsel arkaplanın önemini bilmek.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. 3
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 4
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sanatın temel kavramları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
2 Temel sanatsal- teknik terimler ve kavramlar (terminolojiye giriş) okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri
3 Temel mimari terimler, uygulama teknikleri, kavramlar (terminolojiye giriş) okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
4 Yapı türleri, işlevleri ve bölümleri okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
5 Yapı türleri, işlevleri, bölümleri ve külliye kavramı okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
6 Orta Asya'da Türk mimarlığı ve sanatı okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
7 Anadolu Selçukluları mimarlığı ve sanatı okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
8 Ara Sınav Değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
9 Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Erken Dönem) okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Klasik dönem) okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
11 Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Klasik dönem- Mimar Sinan, mimarlığı ve bezemesi) okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Gösteri
12 Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Geç dönem) okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
13 Teknik gezi (kent içi) okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma
14 Bezeme- tezyini sanatlar (çini, kalemişi, malakari, kündekari, ahşap-taş metal) okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma
15 Kitap sanatları (hat, tezhip) okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri
16 Kitap sanatları (cilt, minyatür, ebru) okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Anlatım, Tartışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 11:40