Genel Bilgi
Kod | TİB876 |
Ad | Mit, Tarih ve Din İlişkisi Bağlamında Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam'ı Anlama |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERTUĞRUL DÖNER |
Dersin Amacı / Hedefi
1. Başta Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam olmak üzere, başka din ve kültürlerde anlatılan-aktarılan bilgi, rivayet ve haberler yoluyla insanın içinde yaşadığı dünyanın orijinini, amacını, somut veya soyut bir şekilde arayışının nasıllığını araştırmaya yönelik olacaktır. 2. İnsanın, tarihin başlangıcından itibaren, sadece dinler açısından da değil, mitoloji ve tarih gibi yoğun bir birikimden istifade edilerek karşılaştırmalı bir okumasını yapmayı amaçlamaktadır. 3. Dini farklılıkların ve çok kültürlülüğün nedenleri, sonuçları ve bu durumun ürettiği sorunlarla çözümlere dair kuramsal yaklaşımlar ve eleştirel iletişim çalışmalarının öğretilmesi. 4. Çok kültürlü ve farklı dinlerin olduğu toplumların değişik alanlarında bulunan farklılığın doğru algılanmasını sağlamak ve farklılıkların yönetiminin neyi gerektirdiğinin anlaşılmasını sağlamak. 5. Kültürlerarası farklılıkların kaynaklarını, süreçlerini ve sonuçlarını ele alıp; bu farklılıkların insanları ve toplumları çatışmaya değil, ortak sahiplenmeye ve sinerjiye götürecek şekilde yönetilmesinin önemine dikkat çekmek.
Dersin İçeriği
Gerek Kur’an’ı Kerim’in, Tevrat ve İncil gibi kitaplara atıfta bulunması gerekse Kur’an kıssalarının önemli bir kısmının özellikle İsrailoğulları ve Yahudilerle ilgili olması İslam ile diğer Sami kültür geleneği içinde yer alan Yahudilik ve Hıristiyanlık arasındaki irtibatın boyutları hakkında az çok bir fikir verir mahiyettedir. Kur’an metni geçmiş peygamberler ve kavimlere dair birçok kıssa içerir. Kitabı Mukaddes’te ise bu peygamber ve kıssalara dair anlatılar çoğu zaman Kur’an’daki kıssalardan daha geniş ve ayrıntılı bir muhtevaya sahiptir. Başta Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam olmak üzere, başka din ve kültürlerde anlatılan-aktarılan bilgi, rivayet ve haberler yoluyla insanın içinde yaşadığı dünyanın orijinini, amacını, somut veya soyut bir şekilde arayışının nasıllığını araştırmaya yönelik olacaktır. Bu anlamda konumuzun merkezinde yer alan insanın, tarihin başlangıcından itibaren, sadece dinler açısından da değil, mitoloji ve tarih gibi yoğun bir birikimden istifade edilerek karşılaştırmalı bir okumasını yapmayı amaçlamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin önkoşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Mircea Eliade, Mitlerin Özellikleri Karen Armstrong, Mitlerin Kısa Tarihi Fuzuli Bayat, Mitolojiye Giriş İbrahim Usta, İslam Öncesi Arap Mitolojisi Mahfuz Söylemez, Cahiliye Araplarının İlahları
Notlar
Mircea Eliade, Mitlerin Özellikleri Karen Armstrong, Mitlerin Kısa Tarihi Fuzuli Bayat, Mitolojiye Giriş İbrahim Usta, İslam Öncesi Arap Mitolojisi Mahfuz Söylemez, Cahiliye Araplarının İlahları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mit, tarih ve dinlere dair anlatıları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olmak. |
ÖÇ02 | Bu alanda temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye ve bu bilgileri değerlendirme yetisine sahip olur. |
ÖÇ03 | Mit, tarih ve dinlere dair konularda araştırma yapma, disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisine sahip olarak raporlaştırma ve akademik kurallara uygun özgün eser haline getirme yetisine sahip olur. |
ÖÇ04 | Çok kültürlü ve farklı dinlerin olduğu toplumların değişik alanlarında bulunan farklılığın doğru algılanmasını sağlamak ve farklılıkların yönetiminin neyi gerektirdiğinin anlaşılmasını sağlamak. |
ÖÇ05 | Kültürlerarası farklılıkların kaynaklarını, süreçlerini ve sonuçlarını ele alıp; bu farklılıkların insanları ve toplumları çatışmaya değil, ortak sahiplenmeye ve sinerjiye götürecek şekilde yönetilmesinin önemine dikkat çekmek. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Başta Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam olmak üzere, başka din ve kültürlerde anlatılan-aktarılan bilgi, rivayet ve haberler yoluyla insanın içinde yaşadığı dünyanın orijinini, amacını, somut veya soyut bir şekilde arayışının nasıllığını araştırmaya yönelik olacaktır. | hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | İnsanın, tarihin başlangıcından itibaren, sadece dinler açısından da değil, mitoloji ve tarih gibi yoğun bir birikimden istifade edilerek karşılaştırmalı bir okumasını yapmayı amaçlamaktadır. | tarih | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Dini farklılıkların ve çok kültürlülüğün nedenleri, sonuçları ve bu durumun ürettiği sorunlarla çözümlere dair kuramsal yaklaşımlar ve eleştirel iletişim çalışmalarının öğretilmesi. | kültür | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Çok kültürlü ve farklı dinlerin olduğu toplumların değişik alanlarında bulunan farklılığın doğru algılanmasını sağlamak ve farklılıkların yönetiminin neyi gerektirdiğinin anlaşılmasını sağlamak. | dinler | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
5 | Kültürlerarası farklılıkların kaynaklarını, süreçlerini ve sonuçlarını ele alıp; bu farklılıkların insanları ve toplumları çatışmaya değil, ortak sahiplenmeye ve sinerjiye götürecek şekilde yönetilmesinin önemine dikkat çekmek. | anlama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
6 | İslam | İslam | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
7 | Kur'an | Kur'an | Öğretim Yöntemleri: Benzetim |
8 | Hz. Muhammed'in Hayatı | hayat | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
9 | Yahudilik | yahudilik | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
10 | Tevrat | tevrat | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
11 | ara sınav | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
12 | Hıristiyanlık | Hıristiyanlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | İncil | İncil | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
14 | Cahiliye Arap İnancı | inanç | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Putperestlik | put | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Kutsalı anlama | kutsal | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
17 | final | final | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |