Genel Bilgi
Kod | CEN202 |
Ad | Programming Languages |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELMA AYŞE ÖZEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Elif Emel FIRAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Programlama dillerinin temel özelliklerini ve programlama ortamlarını tanımlamak; yeni bir programlama dili geliştirebilmek için yeterli alt yapıya sahip olmak; programlama dillerinin temel kavramlarını kullanarak daha doğru kod yazmayı sağlamak; her dilin hangi amaçla kullanılacağına karar verebilmek; yeni dilleri öğrenmede kolaylık sağlamak; Lisp ve Prolog gibi fonksiyonel ve mantıksal programlama dillerini kullanabilmek.
Dersin İçeriği
Programlama dillerinin yapıları. Sözdizimi ve anlamı tanımlama. Sözlük ve yazım kuralı analizi. İsimler, bağlanmalar, tip kontrolü ve faaliyet alanı. Veri tipleri. İfadeler ve atama deyimleri, kontrol yapıları. Altprogramlar. Soyut veri tipleri ve özetleme yapıları.
Dersin Ön Koşulu
Temel programlama bilgisi
Kaynaklar
Sebesta, R., Concepts of Programming Languages (11th Edition), Pearson, 2016.
Notlar
C, C++, C#, Java, Python, Perl, LISP, Prolog, ML, Haskel, Scheme, Ada dilleri için derleyiciler/yorumlayıcılar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Programlama dillerinin temel kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Bir programlama dilinin nasıl geliştirildiğini tanımlar. |
ÖÇ03 | Derleyicilerin ve yorumlayıcıların işleyişini tanımlar. |
ÖÇ04 | Gerçek hayat uygulaması için doğru programlama dilini seçebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Matematik, fen bilimleri ve bilgisayarla ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal bilgileri beraber kullanabilme | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 3. Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 4. Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 5. Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerin çözümüne ilişkin deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve disiplin içi/çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma ve özgüven | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme, kaynak araştırması yapabilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 9. Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, ve en az bir yabancı dilde teknik yayın okuyup anlayabilme, rapor hazırlama ve sunum yapma becerisi | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 11. Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 12. Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri, girişimcilik ve yenilikçilik, ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Programlama dillerinin temel kavramlarını öğrenmenin gerekliliği | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Yazım biçimi ve anlamın ifade edilmesi | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Sözlüksel ve Yazım biçimsel analiz | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Değişkenkler için isimler, bağlanma, tip kontrolü, kapsam | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Veri tipleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Deyimler ve atama ifadeleri | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Kontrol yapıları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Arasınav | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Soyut veri tipleri ve soyutlama | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Alt programlar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Alt programların derleyicilerde gerçekleştirilmesi | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Eş zamanlılık | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Fonksiyonel Programlama Dilleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Mantıksal Programlama Dilleri | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | LISP ve Prolog ile örnek uygulamalar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final Sınavına hazırlık | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Final Sınavı | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |