Genel Bilgi
Kod | FBE810 |
Ad | Nitel Veri Analizi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. PINAR FETTAHLIOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Lisansüstü öğrencilerin nitel araştırma tekniklerini öğrenmelerini sağlamak, fen eğitiminde nitel araştırmaya dayalı küçük bir projeyi planlama becerisi kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Derste öncelikle Nitel araştırmanın tanımı ve bilimsel araştırma geleneğindeki yeri tartışılacaktır. Sonraki aşamada, nitel araştırmanın özellikleri ve çeşitleri (fenemonoloji, kuram oluşturma, etnografya, durum araştırması, eylem araştırması)ile ilgili bilgi verilecek ve örnekler sınıf içinde paylaşılacaktır. Bir sonraki aşamadasüreç üzerinde durulacaktır. Bu kapsamda nitel araştırmanın planlanması, araştırma sorularının oluşturulması, veri toplama yöntemleri, geçerlik ve güvenirlik, veri analizi ve nitel araştırma sonuçlarının kullanılması konuları üzerinde uygulamalı olarak durulacaktır
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ersoy, A., Akbaba, Altun, S. (2021). Nitel Veri Analizi, Pegema yayıncılık
Notlar
Hanson, W. E., Creswell, J. W., Clark, V. L. P., Petska, K. S., & Creswell, J. D. (2005). Mixed methods research designs in counseling psychology. Journal of counseling psychology, 52(2), 224.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nitel araştırmanın hangi kuramlara dayandığını açıklar. |
ÖÇ02 | Nitel araştırmanın temel prensiplerini ifade eder. |
ÖÇ03 | Nitel araştırmanın uygulama basamaklarını anlar. |
ÖÇ04 | Örnek bir nitel araştırma deseni hazırlar, uygular ve raporlaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen eğitimi ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejilerini etik çerçevesinde araştırı ve uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Belirsiz | Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
PÖÇ06 | Belirsiz | Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fen Eğitimi alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerini geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir, süreç içinde sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili yeni ve özgün fikirler üretir, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Nitel Araştırma Desen ve Yöntemleri | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
2 | Nitel Araştırmada Süreci ve Örneklem Seçimi -I | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Nitel Araştırmada Veri Toplama Araçları I- Görüşme | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Nitel Araştırmada Veri Toplama Araçları II- Görüşme | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Nitel Araştırmada Veri Toplama Araçları I-Gözlem | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Ara sınavların yapılması | sınava hazırlık çalışmalarının yapılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
7 | Nitel Araştırmada Veri Toplama Araçları I- Dokümanlar | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Nitel Araştırmada Veri Analizi | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
9 | Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Örnek uygulama yapılması | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Materyallerin uygulanması, Final raporunun yazımı, geri bildirimlerin verilmesi | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Materyallerin uygulanması, Final raporunun yazımı, geri bildirimlerin verilmesi-II | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Materyallerin uygulanması, Final raporunun yazımı, geri bildirimlerin verilmesi-III | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Materyallerin uygulanması, Final raporunun yazımı, geri bildirimlerin verilmesi-IV | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Materyallerin uygulanması, Final raporunun yazımı, geri bildirimlerin verilmesi-V | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | final sınavları için ön hazırlık çalışmalarının yapılması | sınava hazırlık çalışmaları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | final sınavı uygulamasının yapılması | sınava hazırlık çalışmaları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 197 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,88 | ||
AKTS | 8 AKTS |