MTS301 Küme Teorisi

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MTS301
Ad Küme Teorisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. YILMAZ DURĞUN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. YILMAZ DURĞUN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı “naif” küme teorisinin temel kavramlarını (kardinaliteler, sıralı kümeler, sonlu ötesi tümevarım, sıralı sayılar) açıklamaktır.

Dersin İçeriği

Kümeler, kardinalite, eş kardinal sayılar, sayılabilir kümeler, Cantor–Bernstein teoremi, Cantor teoremi, fonksiyonlar, kardinal üzerinde işlemler, sıralı Kümeler , eşdeğerlik ilişkileri ve sıralamalar, izomorfizmalar, iyi-fundamental sıralamalar, iyi-sıralı kümeler , sonsuz indüksiyon, Zermelo teoremi , Zorn'un lemması ve uygulaması konuları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kümeler Teorisine Giriş, Prof. Dr. Nurettin Ergun

Notlar

Basic Set Theory, A. Shen, N. K.Vereshchagin


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kesin tanımlar oluşturmayı öğrenir.
ÖÇ02 Küme teorisindeki temel kavramlara ilişkin sağlam bir anlayış geliştirir.
ÖÇ03 Problem çözme becerilerini geliştirir.
ÖÇ04 Karmaşık sorunları analiz etmeyi öğrenir.
ÖÇ05 Küme teorisi, öğrencileri soyut düşünmeye ve kavramları genellemeye teşvik eder.
ÖÇ06 Farklı matematiksel yapılar arasındaki kalıpları ve ortak noktaları tanımlamayı öğrenir.
ÖÇ07 Farklı bağlamlardaki problemleri çözme yeteneklerini geliştirir.
ÖÇ08 Mantıksal argümanlar oluşturmayı öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat edebilmeyi kavrar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini kavrar. 4
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirip ve yazama yeteneğini gösterir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiğin temel teorilerini doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade edebilme yeteneğini gösterir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının kavrar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde edebilmeyi kavrar. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizemeyi ve açıklamayı kavrar. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğini gösterir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar programlama dillerinden en az birini kavrar. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisini gösterir. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dili kavrar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirme yeteneğini gösterir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Programlama tekniklerini kavrar ve program yapabilme yetenegini gösterir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğini gösterir.
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik uygulamalarının çalışma alanlarında evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık becerisini gösterir.
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçme, kullanma ve geliştirme becerisi gösterir.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi gösterir.
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik uygulamaları için gerekli olan bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik çalışma alanlarına göre tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi kazanır. 3
PÖÇ20 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Meslekî etik ve sorumluluk bilinci kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kümeler hakkında temel tanım ve teoremler Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Kardinalite kavramı ve özellikleri Kaynaklardan ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Eş kardinal sayılar Kaynaklardan ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Sayılabilir kümeler Kaynaklardan ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Cantor–Bernstein Teoremi Kaynaklardan ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Cantor Teoremi Kaynaklardan ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Fonksiyonlar ve fonksiyonların temel özellikleri Kaynaklardan ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Anlatılan konuların ders notu ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kardinal üzerinde işlemler Kaynaklardan ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Eşdeğerlik ilişkileri ve sıralamalar Kaynaklardan ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 İzomorfizmalar Kaynaklardan ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 İyi-fundamental sıralamalar Kaynaklardan ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 İyi-sıralı kümeler Kaynaklardan ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Sonsuz indüksiyon Kaynaklardan ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Zermelo Teoremi ve Zorn'un Lemması ve uygulaması Kaynaklardan ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notu ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notu ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 1 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 134
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,36
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.06.2024 11:13