Genel Bilgi
| Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ | 
| İSTATİSTİK PR. | |
| Kod | ISB205 | 
| Ad | R ile İstatistiksel Programlamaya Giriş | 
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl | 
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 3 AKTS | 
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ALİ İHSAN GENÇ | 
| Dersin Öğretim Elemanı | Dr. Öğr. Üyesi İsmet BİRBİÇER
                                                    (Güz)
                                                    (A Grubu)
                                                    (Sor. Öğr. Ele.) | 
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı R programlama dilinin temellerini öğretmek ve temel betimleyici veri analizi uygulama becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini R programının temelleri, programlama temelleri, veri manipülasyonu, fonksiyon oluşturma, veri görselleştirme, betimleyici veri analizi oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Braun, W. J., & Murdoch, D. J. (2021). A first course in statistical programming with R. Cambridge University Press.
Notlar
Braun, W. J., & Murdoch, D. J. (2021). A first course in statistical programming with R. Cambridge University Press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | R dilinin ve programlamanın temellerini açıklar. | 
| ÖÇ02 | Veri manipülasyon tekniklerini uygular. | 
| ÖÇ03 | Kod yazarak fonksiyon oluşturur. | 
| ÖÇ04 | Betimleyici veri analizi yapar. | 
| ÖÇ05 | Veri görselleştirme tekniklerini kullanır. | 
| ÖÇ06 | Keşifsel veri analizi yapar. | 
| ÖÇ07 | R yi bir hesap makinesi gibi kullanır. | 
| ÖÇ08 | Bazı optimizasyon problemlerinin çözümüne yaklaşık çözüm bulur. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 4 | 
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 4 | 
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar | 2 | 
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 2 | 
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir | 3 | 
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder | 1 | 
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 4 | 
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | 1 | 
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur | 3 | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | Program tanıtımı, menüler | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 2 | Temel hesaplama işlemleri | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 3 | Veri vektörleri | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 4 | Vektörel işlemler | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 5 | Veri çerçevesi oluşturma, listeleme ve dizilim işlemleri | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 6 | Harici dosya çağırma | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 7 | Matris işlemleri | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 8 | Ara Sınavlar | Derste anlatılan konulara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
| 9 | Tek boyutlu grafikler | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 10 | Deyimler ve döngüler | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 11 | Fonksiyon tanımlama | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 12 | Frekans tablosu ve çapraz tablo oluşturma | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 13 | R de temel istatistiksel fonksiyonlar | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 14 | Analitik betimleyici veri analizi | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 15 | Grafiksel betimleyici veri analizi | Kaynak kitap okuma, uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama | 
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derste anlatılan konulara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derste anlatılan konulara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi | 
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 | 
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 | 
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 | 
| Genel Toplam | - | 100 | 
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||