MATZ210 Matematiğin Temel Kavramları

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MATZ210
Ad Matematiğin Temel Kavramları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. KAMURAN TARIM
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. KAMURAN TARIM (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, sayılar, cebir, geometri, istatistik ve olasılık öğrenme alanlarındaki temel kavramları ve özelliklerini anlamak, bu kavramlar arasındaki ilişkileri matematiksel olarak tartışmak ve çoklu gösterimlerle birbirine dönüştürerek öğretim sürecine etkili bir şekilde entegre etmektir. Ayrıca, matematik öğretiminin amaç ve ilkeleri doğrultusunda, bu kavramların ortaokul matematik programıyla olan bağlantısını analiz etmek ve pedagojik yaklaşımlar geliştirmektir.

Dersin İçeriği

kesirler, kesirlerle işlemler, ondalık gösterim, yüzdeler, çarpanlar ve katlar, kümeler, tam sayılar, tam sayılarla işlemler, rasyonel sayılar, rasyonel sayılarla işlemler, oran, oran ve orantı, üslü ifadeler, kareköklü ifadeler, cebirsel ifadeler, eşitlik ve denklem, doğrusal denklemler, cebirsel ifadeler ve özdeşlikler, eşitsizlikle) konulara ilişkin temel kavramlar ve özellikleri; bu kavramların birbiriyle ilişkisi, matematiksel kavramların tartışılması ve çoklu gösterimlerle birbirlerine dönüştürülmesi ve bu konuların matematik öğretimin amaç, ilke ve ortaokul matematik programıyla ilişkisi. Matematik programında geometri, istatistik ve olasılık, öğrenme alanlarındaki (temel geometrik kavramlar ve çizimler, üçgen ve dörtgenler, üçgenler, uzunluk ve zaman ölçme, alan ölçme, geometrik cisimler, açılar, doğrular ve açılar, çember, çember ve daire, sıvı ölçme, dönüşüm geometrisi, çokgenler, cisimlerin farklı yönlerden görünümleri, eşlik ve benzerlik, veri toplama ve değerlendirme, veri analizi, basit olayların olma olasılığı) konulara ilişkin temel kavramlar ve özellikleri, bu kavramların birbiriyle ilişkisi, matematiksel kavramların tartışılması ve çoklu gösterimlerle birbirlerine dönüştürülmesi ve bu konuların matematik öğretimin amaç, ilke ve ortaokul matematik programıyla ilişkisi.

Dersin Ön Koşulu

ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Kaçar, A. (2006). Temel Matematik I-II, Ankara: Pegem A Yayınevi Kadıoğlu, E. & Kamali, M. (2005). Genel Matematik. Erzurum: Kültür ve Eğitim Vakfı Yayınları

Notlar

öğretim elemanı ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sayılar ve cebir öğrenme alanlarındaki temel kavramları (doğal sayılar, kesirler, rasyonel sayılar, üslü ifadeler vb.) tanır ve bu kavramların özelliklerini açıklar.
ÖÇ02 Sayılar, cebir, geometri, istatistik ve olasılık öğrenme alanlarındaki kavramlar arasındaki ilişkileri analiz eder ve bu ilişkileri matematiksel bir bağlamda tartışır.
ÖÇ03 Doğal sayılar, kesirler, ondalık gösterim, yüzdeler ve rasyonel sayılar arasındaki dönüşümleri çoklu gösterimlerle gerçekleştirir.
ÖÇ04 Geometrik kavramlar (üçgenler, dörtgenler, çokgenler, çember ve daire, geometrik cisimler vb.) ve ölçme birimleri (uzunluk, alan, hacim, zaman) arasındaki temel ilişkileri uygular.
ÖÇ05 Veri toplama, analiz etme ve yorumlama süreçlerini istatistiksel yöntemlerle gerçekleştirir ve basit olayların olma olasılığını hesaplar.
ÖÇ06 Cebirsel ifadeler, doğrusal denklemler, eşitsizlikler ve özdeşlikler üzerinde işlem yapar ve bu kavramların öğretimindeki kritik noktaları tanımlar.
ÖÇ07 Matematiksel kavramların farklı temsil biçimlerini (sembolik, görsel, sayısal, sözel) kullanır ve bu biçimler arasında dönüşüm yapar.
ÖÇ08 Sayılar, cebir, geometri, istatistik ve olasılık öğrenme alanlarında ortaokul matematik programının hedef ve ilkelerini analiz ederek etkili öğretim yöntemleri tasarlar.
ÖÇ09 Matematiksel kavramların günlük hayattaki uygulamalarını keşfeder ve bu bağlamda matematiksel modelleme yapar.
ÖÇ10 Matematiksel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek öğrencilerin matematiksel başarılarını artıracak stratejiler planlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 doğal sayılar, doğal sayılarla işlemler ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 kesirler, kesirlerle işlemler ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 ondalık gösterim, yüzdeler ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 çarpanlar ve katlar, kümeler ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 tam sayılar, tam sayılarla işlemler ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 rasyonel sayılar, rasyonel sayılarla işlemler ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 oran, oran ve orantı ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar ilgili kaynakların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 üslü ifadeler, kareköklü ifadeler ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 cebirsel ifadeler, eşitlik ve denklem, doğrusal denklemler ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 cebirsel ifadeler ve özdeşlikler, eşitsizlikle) konulara ilişkin temel kavramlar ve özellikleri; bu kavramların birbiriyle ilişkisi, matematiksel kavramların tartışılması ve çoklu gösterimlerle birbirlerine dönüştürülmesi ve bu konuların matematik öğretimin amaç, ilke ve ortaokul matematik programıyla ilişkisi ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Matematik programında geometri, istatistik ve olasılık, öğrenme alanlarındaki (temel geometrik kavramlar ve çizimler, üçgen ve dörtgenler, üçgenler, uzunluk ve zaman ölçme, alan ölçme, geometrik cisimler, açılar, doğrular ve açılar, çember, çember ve daire, sıvı ölçme, dönüşüm geometrisi, çokgenler, cisimlerin farklı yönlerden görünümleri ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 eşlik ve benzerlik, veri toplama ve değerlendirme, veri analizi, basit olayların olma olasılığı) konulara ilişkin temel kavramlar ve özellikleri, bu kavramların birbiriyle ilişkisi, matematiksel kavramların tartışılması ve çoklu gösterimlerle birbirlerine dönüştürülmesi ve bu konuların matematik öğretimin amaç, ilke ve ortaokul matematik programıyla ilişkisi. ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 genel tekrar 1 ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 genel tekrar 2 ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları ilgili kaynakların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları ilgili kaynakların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 101
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,04
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.02.2025 05:04