Genel Bilgi
Kod | MATZ210 |
Ad | Matematiğin Temel Kavramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KAMURAN TARIM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. KAMURAN TARIM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, sayılar, cebir, geometri, istatistik ve olasılık öğrenme alanlarındaki temel kavramları ve özelliklerini anlamak, bu kavramlar arasındaki ilişkileri matematiksel olarak tartışmak ve çoklu gösterimlerle birbirine dönüştürerek öğretim sürecine etkili bir şekilde entegre etmektir. Ayrıca, matematik öğretiminin amaç ve ilkeleri doğrultusunda, bu kavramların ortaokul matematik programıyla olan bağlantısını analiz etmek ve pedagojik yaklaşımlar geliştirmektir.
Dersin İçeriği
kesirler, kesirlerle işlemler, ondalık gösterim, yüzdeler, çarpanlar ve katlar, kümeler, tam sayılar, tam sayılarla işlemler, rasyonel sayılar, rasyonel sayılarla işlemler, oran, oran ve orantı, üslü ifadeler, kareköklü ifadeler, cebirsel ifadeler, eşitlik ve denklem, doğrusal denklemler, cebirsel ifadeler ve özdeşlikler, eşitsizlikle) konulara ilişkin temel kavramlar ve özellikleri; bu kavramların birbiriyle ilişkisi, matematiksel kavramların tartışılması ve çoklu gösterimlerle birbirlerine dönüştürülmesi ve bu konuların matematik öğretimin amaç, ilke ve ortaokul matematik programıyla ilişkisi. Matematik programında geometri, istatistik ve olasılık, öğrenme alanlarındaki (temel geometrik kavramlar ve çizimler, üçgen ve dörtgenler, üçgenler, uzunluk ve zaman ölçme, alan ölçme, geometrik cisimler, açılar, doğrular ve açılar, çember, çember ve daire, sıvı ölçme, dönüşüm geometrisi, çokgenler, cisimlerin farklı yönlerden görünümleri, eşlik ve benzerlik, veri toplama ve değerlendirme, veri analizi, basit olayların olma olasılığı) konulara ilişkin temel kavramlar ve özellikleri, bu kavramların birbiriyle ilişkisi, matematiksel kavramların tartışılması ve çoklu gösterimlerle birbirlerine dönüştürülmesi ve bu konuların matematik öğretimin amaç, ilke ve ortaokul matematik programıyla ilişkisi.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Kaçar, A. (2006). Temel Matematik I-II, Ankara: Pegem A Yayınevi Kadıoğlu, E. & Kamali, M. (2005). Genel Matematik. Erzurum: Kültür ve Eğitim Vakfı Yayınları
Notlar
öğretim elemanı ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sayılar ve cebir öğrenme alanlarındaki temel kavramları (doğal sayılar, kesirler, rasyonel sayılar, üslü ifadeler vb.) tanır ve bu kavramların özelliklerini açıklar. |
ÖÇ02 | Sayılar, cebir, geometri, istatistik ve olasılık öğrenme alanlarındaki kavramlar arasındaki ilişkileri analiz eder ve bu ilişkileri matematiksel bir bağlamda tartışır. |
ÖÇ03 | Doğal sayılar, kesirler, ondalık gösterim, yüzdeler ve rasyonel sayılar arasındaki dönüşümleri çoklu gösterimlerle gerçekleştirir. |
ÖÇ04 | Geometrik kavramlar (üçgenler, dörtgenler, çokgenler, çember ve daire, geometrik cisimler vb.) ve ölçme birimleri (uzunluk, alan, hacim, zaman) arasındaki temel ilişkileri uygular. |
ÖÇ05 | Veri toplama, analiz etme ve yorumlama süreçlerini istatistiksel yöntemlerle gerçekleştirir ve basit olayların olma olasılığını hesaplar. |
ÖÇ06 | Cebirsel ifadeler, doğrusal denklemler, eşitsizlikler ve özdeşlikler üzerinde işlem yapar ve bu kavramların öğretimindeki kritik noktaları tanımlar. |
ÖÇ07 | Matematiksel kavramların farklı temsil biçimlerini (sembolik, görsel, sayısal, sözel) kullanır ve bu biçimler arasında dönüşüm yapar. |
ÖÇ08 | Sayılar, cebir, geometri, istatistik ve olasılık öğrenme alanlarında ortaokul matematik programının hedef ve ilkelerini analiz ederek etkili öğretim yöntemleri tasarlar. |
ÖÇ09 | Matematiksel kavramların günlük hayattaki uygulamalarını keşfeder ve bu bağlamda matematiksel modelleme yapar. |
ÖÇ10 | Matematiksel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek öğrencilerin matematiksel başarılarını artıracak stratejiler planlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | doğal sayılar, doğal sayılarla işlemler | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | kesirler, kesirlerle işlemler | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | ondalık gösterim, yüzdeler | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | çarpanlar ve katlar, kümeler | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | tam sayılar, tam sayılarla işlemler | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | rasyonel sayılar, rasyonel sayılarla işlemler | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | oran, oran ve orantı | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | ilgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | üslü ifadeler, kareköklü ifadeler | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | cebirsel ifadeler, eşitlik ve denklem, doğrusal denklemler | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | cebirsel ifadeler ve özdeşlikler, eşitsizlikle) konulara ilişkin temel kavramlar ve özellikleri; bu kavramların birbiriyle ilişkisi, matematiksel kavramların tartışılması ve çoklu gösterimlerle birbirlerine dönüştürülmesi ve bu konuların matematik öğretimin amaç, ilke ve ortaokul matematik programıyla ilişkisi | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Matematik programında geometri, istatistik ve olasılık, öğrenme alanlarındaki (temel geometrik kavramlar ve çizimler, üçgen ve dörtgenler, üçgenler, uzunluk ve zaman ölçme, alan ölçme, geometrik cisimler, açılar, doğrular ve açılar, çember, çember ve daire, sıvı ölçme, dönüşüm geometrisi, çokgenler, cisimlerin farklı yönlerden görünümleri | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | eşlik ve benzerlik, veri toplama ve değerlendirme, veri analizi, basit olayların olma olasılığı) konulara ilişkin temel kavramlar ve özellikleri, bu kavramların birbiriyle ilişkisi, matematiksel kavramların tartışılması ve çoklu gösterimlerle birbirlerine dönüştürülmesi ve bu konuların matematik öğretimin amaç, ilke ve ortaokul matematik programıyla ilişkisi. | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | genel tekrar 1 | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | genel tekrar 2 | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ilgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ilgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,04 | ||
AKTS | 4 AKTS |