Genel Bilgi
Kod | FM105 |
Ad | Fizik I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SÜLEYMAN ÇABUK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mekaniğin temel prensiplerinin öğretilmesi ve deneylerle pekiştirilmesi. Ayrıca öğrencilere günlük hayat ve doğadaki bazı mekanik olaylarla ilgili geniş bir bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Fizik ve ölçme; vektörler; bir boyutta hareket; iki boyutta hareket; hareket kanunları; dairesel hareket ve Newton kanunlarının uygulamaları; statik denge; iş ve enerji; potansiyel enerji ve enerjinin korunumu; çizgisel momentum ve çarpışma; katı cismin sabit bir eksen etrafında dönmesi; yuvarlanma hareketi, açısal momentum ve tork. Ayrıca, dönem boyunca yapılan aşağıdaki deneylerle teorik konular pekiştirilir, öğrenci her deney için bir rapor hazırlayarak vaktinde sunar: Kuvvetlerin toplanması, düzgün doğrusal hareket, sabit ivmeli hareket, eğik atış, yer çekimi ivmesinin değişik şekillerde hesaplanması, esnek ve esnek olmayan çarpışmalar, dönem sonu gösteri deneyleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Üniversiteler için Fizik, Bekir Karaoğlu, Seçkin yayıncılık, 2020.
Notlar
Fen ve Mühendisler için Fizik, Cilt 1, Çev. Ed. Kemal Çolakoğlu, Pal. Yayıncılık, 1995. Üniversite Fiziği, Cilt 1, Çev. Ed. Hilmi Ünlü, Pears. 2009.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Birim çevirmesini yapar. |
ÖÇ02 | Vektörlerle ilgili matematik işlemleri yapar. |
ÖÇ03 | Bir ve iki boyutlu hareketleri analiz eder. |
ÖÇ04 | Sürtünmeli ve sürtünmesiz sistemlerin hareket denklemlerini Newton kanunlarını kullanarak oluşturur. |
ÖÇ05 | İş, güç ve enerji kavramlarını arasındaki farkı açıklar. |
ÖÇ06 | Momentum ve kütle merkezi bilgisini çeşitli sistemlere uygular. |
ÖÇ07 | Dönme hareketi ve açısal momentum ile ilgili durumları analiz eder. |
ÖÇ08 | Genel Çekim yasasını açıklar. |
ÖÇ09 | Yuvarlanma hareketini tanımlar. |
ÖÇ10 | Deney tasarlama, deney yapma, hata ve hata kaynakları hakkında bilgi ve beceri kazanır. |
ÖÇ11 | Deneylerde hata, hassasiyet kavramlarını bilir, hataların azaltılması yönünde beceri kazanır. |
ÖÇ12 | Zamanında rapor yazma, kurallara uygun hazırlama ve sunma konusunda beceri kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat edebilmeyi kavrar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini kavrar. | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirip ve yazama yeteneğini gösterir. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğin temel teorilerini doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade edebilme yeteneğini gösterir. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının kavrar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde edebilmeyi kavrar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizemeyi ve açıklamayı kavrar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğini gösterir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programlama dillerinden en az birini kavrar. | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisini gösterir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dili kavrar. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirme yeteneğini gösterir. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Programlama tekniklerini kavrar ve program yapabilme yetenegini gösterir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğini gösterir. | 2 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik uygulamalarının çalışma alanlarında evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık becerisini gösterir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçme, kullanma ve geliştirme becerisi gösterir. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi gösterir. | 3 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik uygulamaları için gerekli olan bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik çalışma alanlarına göre tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Meslekî etik ve sorumluluk bilinci kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Birimler, fiziksel nicelikler ve vektörler | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
2 | Bir boyutta hareket | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
3 | İki boyutta hareket | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
4 | Newtonun yasaları | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Tartışma |
5 | Newtonun yasalarının uygulaması | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
6 | Statik denge | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
7 | İş ve enerji | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Potansiyel enerji ve enerjinin korunumu | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
10 | Çizgisel momentum ve itme | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
11 | Çarpışma | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
12 | Katı cismin sabit bir eksen etrafında dönmesi | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
13 | Dönme kinetik enerjisi | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
14 | Yuvarlanma hareketi | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
15 | Açısal momentum ve tork | Kitapta ilgili bölüm okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,28 | ||
AKTS | 5 AKTS |