Genel Bilgi
Kod | PGÖ811 |
Ad | Sınıfta ve Okulda Disiplin: Disiplin Modelleri ve Uygulamaları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA SADIK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı disiplin model ve yaklaşımlarını derinlemesine incelemek ve bu yaklaşımların okul ortamında uygulanmasına dönük çalışmalar yapmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste öğrencilere sınıfta ve okulda disiplin, disiplin model ve uygulamaları, disiplinin sınıf ve okul yönetimi, ve eğitimin diğer alanlarıyla ilişkileri, okullarda disiplin uygulamaları, karşılaşılan sorunlar ve etkili çözüm önerileri konusunda derinlemesine çalışma olanağı sunulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ada, S. ve Ölçüm Çetin, M. 2006. Eğitim ve öğretim ortamında disiplin nedir, Ankara. Nobel Yayıncılık. Burden, P. R. 1995. Classroom management and discipline, methods to facilitate cooperation and instruction. USA, Longman Publishers. Cangelosi, J. S. 2016. Sınıf yönetimi stratejileri, Öğrencilerin işbirliği yapmalarını sağlama ve bu işbirliğini devam ettirme. Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık. Canter, L. ve Canter, M. 2013. Assertive Discipline. Manning, M. L. and Bucher, K. T. Ed. 2013. in Classroom Management, Models, Applications, and Cases, Pearson, Boston. Charles, C. M. 2005. Building classroom discipline. San Diego State University. Edwards, C. H. 2004. Classroom discipline and management, Newyork, John Wiley and Sons Publishes. Edwards, C. H. 2012. Classroom discipline and management. McMillan. Humphreys, T. 1998. Disiplin nedir, Ne değildir. Epsilon Yayıncılık. Martin, G. and Pear, J. 2007. Behavior modification, What it is and how to do, NJ, PrenticeHall, Inc.
Notlar
Veri tabanları, kongre kitapları, bilimsel dergiler, araştırma raporları, gazeteler, video ve filmler, senaryolar, anılar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Disiplinin ne olduğunu ve ne olmadığını tartışır. |
ÖÇ02 | Disiplinin sınıf ve okul yönetimiyle ilişkisini tartışır. |
ÖÇ03 | Disiplin modellerinin genel özelliklerini ve stratejilerini açıklar |
ÖÇ04 | Farklı disiplin modellerini karşılaştırarak benzerlik ve farklılıkları tartışır |
ÖÇ05 | Disiplin modellerinin okul ortamında uygulamalarında yaşanan sorunlara yönelik çözümler üretir |
ÖÇ06 | Sınıfta ve okulda disiplinin amacı ve tüm paydaşların bu süreçteki rollerini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim bilimleri yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ile uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim bilimlerinin ilişkili olduğu disiplinleri arası etkileşimi kavrayarak, yeni ve karmaşık fikirleri sistematik bir yaklaşımla analiz ederek, değerlendirir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık bilgilerini kullanarak eğitim bilimleri alanındaki özgün tanımlara ve sonuçlara ulaşır | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimlerindeki yeni fikir ve düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimleriyle ilgili özgün bir konuyu üst düzey araştırma yöntem ve becerilerini, ileri istatistik tekniklerini kullanarak araştırır | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimleri alanına yenilik getiren özgün bir yöntem, düşünce, tasarım veya uygulama geliştirir/ farklı bir alana uygular/ uyarlar | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanına yenilik getiren veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili bilimsel çalışmalarını ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak, alanındaki bilginin genişlemesine katkı sağlar | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında, yerel ve ulusal düzeyde yaşanan disiplinler arası özgün sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanında gereksinim duyduğu çeşitli bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, eğitim bilimleri ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili teorik ve pratik çalışmalarında etik davranır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve normları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, gerektiğinde geliştirmeye veya değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki ilgili kişiler ve uzmanlarla alan yetkinliğini, özgün görüş ve düşüncelerini tartışabilecek ve gerektiğinde savunabilecek etkili bir iletişim kurar | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az bir yabancı dilde ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyi) | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim bilimlerine dönük araştırma ve uygulamalarının başarıya ulaşmasında ilgili kurum/ kişilerle işbirliğini sağlar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal, kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak, bilgi toplumu olma ve sürdürebilme çalışmalarına katkıda bulunur | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili sorunların kaynaklarını tespit etmede ve çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanır | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel, toplumsal ve etik konularda yaşanan sorunların çözümüne alan yetkinliğiyle katkı sağlar | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının yetkinliğini ortaya koyarak, işlevsel etkileşimle işbirliği sağlar | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin genel tanıtımı ve yapılacak işler için sorumluluk paylaşımı | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
2 | Disiplin nedir, ne değildir? | İlgili kaynakları okuma ve kendi okulundaki öğretmen ve öğrencilerin konuyla ilgili görüşlerini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
3 | Disiplinin okul ve sınıf yönetimiyle ilişkisi | İlgili kaynakları okuma ve okul ziyaretleri yaparak öğretmen ve yöneticilerin konuyla ilgili görüşlerini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
4 | Okulda ve sınıfta gözlenen disiplin problemleri ve türleri | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
5 | Disiplin problemlerinin nedenleri | İlgili kaynakları okuma ve kendi okulundaki öğretmen ve öğrencilerin konuyla ilgili görüşlerini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
6 | Davranış değiştirmeye dayalı disiplin | Konuyla ilgili literatürü inceleme, gözlem formu hazırlama ve en az bir öğretmenin sınıf içindeki yönetim davranışlarını model açısından gözleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
7 | Atılgan disiplin | Konuyla ilgili literatürü inceleme, gözlem formu hazırlama ve en az bir öğretmenin sınıf içindeki yönetim davranışlarını model açısından gözleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
8 | Proje raporunun teslim edilmesi | Proje raporunu hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Gerçeklik terapisi/Kontrol modeli | Konuyla ilgili literatürü inceleme, gözlem formu hazırlama ve en az bir öğretmenin sınıf içindeki yönetim davranışlarını model açısından gözleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
10 | Sosyal disiplin modeli | Konuyla ilgili literatürü inceleme, gözlem formu hazırlama ve en az bir öğretmenin sınıf içindeki yönetim davranışlarını model açısından gözleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
11 | Etkili öğretim modeli | Konuyla ilgili literatürü inceleme, gözlem formu hazırlama ve en az bir öğretmenin sınıf içindeki yönetim davranışlarını model açısından gözleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
12 | İnsanlar arası İlişkileri Çözümleme Modeli | Konuyla ilgili literatürü inceleme, gözlem formu hazırlama ve en az bir öğretmenin sınıf içindeki yönetim davranışlarını model açısından gözleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
13 | Pozitif Disiplin Modeli | Konuyla ilgili literatürü inceleme, gözlem formu hazırlama ve en az bir öğretmenin sınıf içindeki yönetim davranışlarını model açısından gözleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
14 | Duygusal destek modeli | Konuyla ilgili literatürü inceleme, gözlem formu hazırlama ve en az bir öğretmenin sınıf içindeki yönetim davranışlarını model açısından gözleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
15 | Disiplin modellerinin karşılaştırılması | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Projeyi raporlaştırma | Proje raporunu hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Proje raporunu tamamlama | Proje raporunu gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |