Genel Bilgi
Kod | TİB878 |
Ad | Kıraat-Dil İlişkisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ALİ TEMEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kıraat ilminin Arap diliyle ilişkisini bütün yönleriyle ortaya koymak
Dersin İçeriği
1. Kıraat ve dil çalışmalarının ortaya çıkış süreci 2. Dil çalışmalarının kıraat ilmine etkisi 3. Kıraat ilminin dil çalışmalarına etkisi 4. Kıraat ve dil açısından lahn kavramı 5. Nahiv ilmini ilgilendiren yönleriyle kıraat ilmi 6. Sarf ilmini ilgilendiren yönleriyle kıraat ilmi 7. Lügat ilmini ilgilendiren yönleriyle kıraat ilmi 8. Kıraat tevcihinde dilsel verilerin kullanımı
Dersin Ön Koşulu
Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.
Kaynaklar
Yonis İnanç, Teşekkül Sürecinde Nahiv-Kıraat İlişkisi, M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları (İFAV), İstanbul 2016.
Notlar
Ezherî, Meâni'l-Kırâât; İbn Zencele, Hüccetü'l-Kırâât
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kıraat ve dil çalışmalarının ortaya çıkış süreci hakkında bilgi verir. |
ÖÇ02 | Dil çalışmalarının kıraat ilmine etkisini açıklar |
ÖÇ03 | Kıraat ilminin dil çalışmalarına etkisini açıklar |
ÖÇ04 | Kıraat ve dil açısından lahn kavramını açıklar |
ÖÇ05 | Nahiv ilmini ilgilendiren yönleriyle kıraat ilmini anlatır |
ÖÇ06 | Sarf ilminin kıraat ilmi ile ilişkisini açıklar |
ÖÇ07 | Lügat ilminin kıraat ilmi ile ilişkisini açıklar |
ÖÇ08 | Kıraat tevcihinde dilsel verilerin kullanımı hakkında bilgi verir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kıraat ve dil çalışmalarının ortaya çıkış süreci | Kaynaklardan belirtilen yerler okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kıraat ilminin dil çalışmalarına etkisi | Kaynaklardan belirtilen yerler okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kıraat ilminin Nahiv ilmine etkisi | Kaynaklardan belirtilen yerler okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kıraat ilminin sarf ilmine etkisi | Kaynaklardan belirtilen yerler okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kıraat ilminin lügat ilmine etkisi | Kaynaklardan belirtilen yerler okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kıraat ve dil açısından lahn kavramı | Kaynaklardan belirtilen yerler okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Nahiv ilmini in verilerinin kıraatlerin değerlendirilmesinde kullanımı | Kaynaklardan belirtilen yerler okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Sarf ilminin verilerinin kıraatlerin değerlendirilmesinde kullanımı | Kaynaklardan belirtilen yerler okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Lügat ilminin verilerinin kıraatlerin değerlendirilmesinde kullanımı | Kaynaklardan belirtilen yerler okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Kıraat tevcihinde dilsel verilerin kullanımı | Kaynaklardan belirtilen yerler okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Kıraatlerin sıhhati bağlamında Arap diline uygunluk kriteri | Kaynaklardan belirtilen yerler okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Lügavi tefsirlerde kıraatlere yaklaşım | Kaynaklardan belirtilen yerler okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Dilbilimcilerin kıraat olgusuna yaklaşımı | Kaynaklardan belirtilen yerler okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kıraatlerde ictihadilik meselesinin kıraatlere yönelik dilbilimsel yaklaşımla ilişkisi | Kaynaklardan belirtilen yerler okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final sınavı | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final sınavı | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |