Genel Bilgi
Kod | SY533 |
Ad | Balıklarda Besin-bioenerjisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ORHAN TUFAN EROLDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin; balıkların besinleri nasıl enerjiye çevirdiğini, balıklarda enerji metabolizmasının nasıl çalıştığını anlamayı, balıklardaki genel metabolik süreçleri enerji akışlarınıda dikkate alarak biyoenerjetik süreçleri tanımlayabilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Temel enerji metabolizması; Balıklarda enerji metabolizması; Metabolizma ve enerji çevirimi; Büyüme ve hormonsal etkileşim; Balıklarda büyüme oranları ve büyüme modelleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Balık Bioenerjisi (Fish Bioenergetics 4.0: An R--Based Modeling Application) Link: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03632415.2017.1377558
Notlar
Yem Formulasyonu (Sergio F. Nates) Link (https://www.sciencedirect.com/book/9780128008737/aquafeed-formulation)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Balıklarda enerjinin nasıl kullanıldığını öğrenir |
ÖÇ02 | Besinin alındıktan sonraki süreçlerini tanımlayabilir |
ÖÇ03 | Canlının besinsel refahını ve optimum büyüme modellerini anlar |
ÖÇ04 | Enerjiyi ve metabolizma konularını kavrar. |
ÖÇ05 | Balıkların genel enerji mekanizmasını yorumlayabilir. |
ÖÇ06 | Glikoz ve glukagon mekanizmalarını tanımlayabilir. |
ÖÇ07 | Balıklarda anabolizma ve katabolizma faaliyetlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanındaki kurumsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanında uzmanlaştığı konularla ilgili kullanılan metot ve teknikleri değerlendirme ve ölçme için yeterli bilgiye sahip olur. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarında uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri paralel bilim dallarındaki bilgilerle sentezler ve yeni teoriler üretir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarındaki uzmanlaştığı konularla ilgili veri toplar, sonuçları değerlendirir, neden sonuç ilişkisi kurup çözüm önerileri üretir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı tek başına planlayabilir ve yürütebilir. Uzmanlaştığı konu itibariyle meydana gelebilecek problemlerin çözümüne, bireysel veya yardımcı araştırıcı olarak katkıda bulunur ve sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır ve bu kaynaklardan yararlanır. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Alanında kazanmış olduğu uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik birikimleri hayata geçirir ve toplum yararına kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. Uzmanlaştığı konu ile ilgili olarak yazılı ve sözlü iletişimler kurar, toplantıları, seminerleri takip eder. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. Uzmanı olduğu alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanları ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirir. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında kazanmış olduğu bilgi ve deneyim birikimlerini, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı üretim tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel enerji metabolizması I | Tartışma soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Temel enerji metabolizması II | Sunum/Tartışma soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
3 | Balıklarda enerji metabolizması | Sunum/Tartışma soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Bireysel Çalışma |
4 | Metabolizma ve enerji çevirimi | Sunum/Tartışma soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
5 | Büyüme modelleri | Sunum/Tartışma soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Büyüme ve hormonsal etkileşim II | Sunum/Tartışma soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma |
7 | Çevresel faktörler ve büyüme I | Sunum/Tartışma soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | Tartışma soru-cevap - Performans | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Çevresel faktörler ve büyüme II | Sunum/Tartışma soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Büyüme modelleri | Sunum/Tartışma soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Yaşa bağlı büyüme modelleri | Sunum/Tartışma soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Problem Çözme |
12 | Yemler ile büyüme modelleri | Sunum/Tartışma soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma |
13 | Teleost balıklarda besleme | Sunum/Tartışma soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
14 | Teleost balıklarda temel besin-bionerjisi etkileşimi | Sunum/Tartışma soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Bioenerjetik ile ilişkili besleme stratejileri. | Sunum/Tartışma soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tartışma soru-cevap - Performans | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tartışma soru-cevap - Performans | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |