Genel Bilgi
Kod | TİB859 |
Ad | Kelam İlminde Varlık Problemi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ŞIK |
Dersin Amacı / Hedefi
....İslam kelamıdaki varlık teorilerini incelemek
Dersin İçeriği
...1 Giriş: İslam’ın varlık hakkındaki telkinleri ve ilk Müslümanların muhatap olduğu ontolojiler 2 İntikal döneminde varlık teorileri 3 Farabi’de varlık teorisinin tahlili 4 Farabi’de sudur teorisi 5 Farabi’de varlık tasavvurunun analizi 6 İbn Sina’da varlık tasavvuru 7 İbn Sina ve Farabi ontolojilerinin mukayesesi 8 Gazali ve ontolojik eleştirisi 9 İbn Rüşd’de varlık tasavvuru 10 İbn Rüşd’ün Peripatetik ontolojiye katkıları 11 İbn Rüşd’ün ontolojik eleştirileri 12 Sühreverdi ve İşrakî ontoloji 13 İslam Felsefesindeki ontolojik tasnifler 14 Genel değerlendirme
Dersin Ön Koşulu
Öğrenci varlık problemleri hakkında perspektif kazanır.
Kaynaklar
Varlık ve Bilgi
Notlar
Varlık ve Bilgi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam Kelamının ontolojik teorileri hakkında bilgi elde etmek; |
ÖÇ02 | Müslüman dünyanın varlık görüşünün kökenleriyle ilgili bilgi elde etmek; |
ÖÇ03 | Önde gelen klasik dönem alimlerinin ontolojik görüşlerini değerlendirmek; |
ÖÇ04 | İslam kelamındaki ontoloji kavramlarını incelemek; |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: İslam’ın varlık hakkındaki telkinleri ve ilk Müslümanların muhatap olduğu ontolojiler | Dia maddelerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İntikal döneminde varlık teorileri | ilgili makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Farabi’de varlık teorisinin tahlili | Felsefede varlık hususunda araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Farabi’de sudur teorisi | sudur nazariyesini ele alma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Farabi’de varlık tasavvurunun analizi | varlık felsefesi hakkında düşünme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | İbn Sina’da varlık tasavvuru | İbn Sina üzerine okuma yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İbn Sina ve Farabi ontolojilerinin mukayesesi | Felsefe okumaları yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Gazali ve ontolojik eleştirisi | DİA'nın Gazali Maddesini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İbn Rüşd’de varlık tasavvuru | İbn Rüşd okumaları yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | İbn Rüşd’ün Peripatetik ontolojiye katkıları | İlgili makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İbn Rüşd’ün ontolojik eleştirileri | İbn Rüşd'ün varlık anlayışını değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Sühreverdi ve İşrakî ontoloji | DİA'nın Sühreverdi maddesini okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | İslam Felsefesindeki ontolojik tasnifler | Ontoloji hakkında okuma yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |