Genel Bilgi
Kod | FBE811 |
Ad | Bilim Retoriği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. PINAR FETTAHLIOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin bilim retoriğinin ne olduğunu hangi kavramları içerdiğini, bu kavramların ne anlama geldiğini, bilimsel bilginin oluşma sürecini, bilginin ikna edici şekilde nasıl yazılabileceğini, bilim insanlarına ve halka yönelik bilimsel yayınların resmediliş şekillerinin nasıl olması gerektiğini, çocuk ve gençlere yönelik bilimsel metin yazımının nasıl olması gerektiğini son olarak bilimde argümantasyon sürecini anlamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Öğrencilerin bilim retoriğinin ne olduğu hangi kavramları içerdiği, bu kavramların ne anlama geldiği, bilimsel bilginin oluşma süreci, bilginin ikna edici şekilde nasıl yazılabileceği, bilim insanlarına ve halka yönelik bilimsel yayınların resmediliş şekillerinin nasıl olması gerektiği, çocuk ve gençlere yönelik bilimsel metin yazımının nasıl olması gerektiği son olarak bilimde argümantasyon süreci
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Demir, Ö. (2000). Bilim felsefesi (Vol. 2). Vadi Yayınları.
Notlar
Baba, C. (2020). Retorik ve mantık ilişkisi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Retoriğin ne olduğunu ve neden önemli olduğunu anlar |
ÖÇ02 | Motivasyon, ikna etme, yaratıcılık, diksiyon, Retorik vb. kavramların nasıl kullanılması gerektiğini kavrar. |
ÖÇ03 | Toplulukları ikna edici yöntemleri kullanmayı öğrenir. |
ÖÇ04 | Bilim için retorik kavramının önemini fark eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen eğitimi ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejilerini etik çerçevesinde araştırı ve uygular. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Belirsiz | Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fen Eğitimi alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerini geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir, süreç içinde sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili yeni ve özgün fikirler üretir, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Retorik Nedir? | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Retoriğin unsurları | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Diyalektiğin ne olduğunun tartışılması | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Retorik ve Diyalektik Arasındaki Farklılıklar | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Retoriğin İlk Çağ Felsefesindeki Yeri | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Retoriğin İlk Çağ Felsefesindeki Yeri-II | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Aristoteles, Aristoteles’in Retorik Anlayışı | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Aristoteles’in Retorik Eseri POETİKA | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
9 | ara sınavların yapılması | sınava hazırlık çalışmaları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
10 | Poetika ’nın Niteliği ve Tanımı | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Atatürk ve Nutuk okuma tartışma | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Konuşma ve Sunum Teknikleri | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | İyi Bir Konuşmacı Olabilmek İçin Uyulması Gereken Kurallar | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Uygulamalı Sunum Çalışmaları | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Uygulamalı Sunum Çalışmaları-ıı | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | sınava ön hazırlık çalışmalarının yapılması | sınava ön hazırlık çalışmalarının yapılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | final sınavlarının yapılması | sınava hazırlık çalışmalarının planlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 197 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,88 | ||
AKTS | 8 AKTS |