Genel Bilgi
Kod | SY524 |
Ad | Balık Hematolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYSEL ŞAHAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Balıklarda hematoloji, bilimi hematolojik yöntemler ve balık hastalıklarında uygulanabilirliği
Dersin İçeriği
Balıklarda kan, kanın yapısı ve görevleri, hematopoesis ve hematopoetik organlar, hematolojinin hastalık tanı yöntemlerinde yeri ve balıklardaki belli başlı hematolojik parametreler. Balık hastalıkları laboratuvarında rutin olarak başvurulan hematolojik tekniklerin uygulanması ve konuyla ilgili yapılmış son çalışmalar ile bunların değerlendirmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Hematoloji ders notları
Notlar
güncel makale ve dergiler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hematolojiyi tanımlar, önemini kavrar, balıklardaki dolaşım sistemini öğrenir ve diğer omurgalılarla karşılaştırma yapar. |
ÖÇ02 | Balıklarda ve diğer omurgalılarda hemapoesisin tanımını yapar. |
ÖÇ03 | Balıklarda kanın görevleri, kan hücrelerinin oluşumunda rol oynayan organları, yapısını ve lenf sistemini öğrenir. |
ÖÇ04 | Balık hastalıklarında rutin hematolojik muayeneleri tanımlar |
ÖÇ05 | Balıklardan kan alma tekniklerini bilir ve hematolojik muayenelerde kullanılan belli başlı laboratuvar araç ve gereçlerini kullanır. |
ÖÇ06 | Balıklarda kan dokuda rastlanılan hastalıkları öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanındaki kurumsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanında uzmanlaştığı konularla ilgili kullanılan metot ve teknikleri değerlendirme ve ölçme için yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarında uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri paralel bilim dallarındaki bilgilerle sentezler ve yeni teoriler üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarındaki uzmanlaştığı konularla ilgili veri toplar, sonuçları değerlendirir, neden sonuç ilişkisi kurup çözüm önerileri üretir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı tek başına planlayabilir ve yürütebilir. Uzmanlaştığı konu itibariyle meydana gelebilecek problemlerin çözümüne, bireysel veya yardımcı araştırıcı olarak katkıda bulunur ve sorumluluk alır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır ve bu kaynaklardan yararlanır. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Alanında kazanmış olduğu uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik birikimleri hayata geçirir ve toplum yararına kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. Uzmanlaştığı konu ile ilgili olarak yazılı ve sözlü iletişimler kurar, toplantıları, seminerleri takip eder. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. Uzmanı olduğu alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanları ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirir. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında kazanmış olduğu bilgi ve deneyim birikimlerini, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı üretim tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Omurgalı canlılarda hematoloji ve hematolojik tanımlamalar ve hematolojinin önemi. | Kitap ve dergilerden konuyla ilgili bölümlerin araştrılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Balıklarda ve diğer omurgalılarda dolaşım ve lenf sistemi. | Kitap, dergi ve makalelerin araştrılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Balıklar ve diğer omurgalılarda kan hücrelerinin yapısı ve görevleri. | Kitap ve dergilerden konuyla ilgili bölümlerin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Balık hastalıklarında hematolojinin önemi. | Kitap, dergi ve makalelerin araştrılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim |
5 | Balık sağlığı göstergesi olan bazı hematolojik parametreler ile ilgili uygulamalar. | Kitap, dergi ve makalelerin araştrılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
6 | Balık hastalıklarında hematolojik tanı yöntemleri. | Kitap ve dergilerden konuyla ilgili bölümlerin araştrılmasıı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
7 | Hematolojik laboratuvar teknikleri ve uygulamalar. | Kitap ve dergilerden konuyla ilgili bölümlerin araştrılıması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Genel konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Balık hastalıklarında rutin hematolojik muayeneler | Konuyla ilgili web sayfası, kitap, dergi ve makalelerin araştrılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
10 | Balıklardan kan alma teknikleri ve hematolojik muayenelerde kullanılan belli başlı laboratuar araç ve gereçleri | Konuyla ilgili uzman kişilerle görüşme, kitap ve makalelerin araştrılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
11 | Balıklarda kan dokuda rastlanılan hastalıklar | Konuyla ilgili web sayfası, kitap, dergi ve makalelerin araştrılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Balıklarda beslenme yetersizliğine bağlı hematolojik göstergeler | Konuyla ilgili güncel makale ve dergilerin taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
13 | Balıklarda su kirliliğinin göstergesi olarak hematolojik çalışmalar | Konuyla ilgili güncel makale ve dergilerin taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Balıklarda çeşitli hastalıklar (bakteriyel, paraziter vb.)'ın göstergesi olarak hematolojik çalışmalar | Konuyla ilgili web sayfası, kitap, dergi ve makalelerin araştrılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Son yıllarda yapılmış hematolojik çalışmaların yer aldığı bilimsel makale, kitap ve dökümanların araştırılıp, incelenmesi. | Konuyla ilgili web sayfası, kitap, dergi ve makalelerin araştrılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |