Genel Bilgi
Kod | SY513 |
Ad | Su Ürünlerinde Pigmentasyon |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Hatice Asuman YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı pigment çeşitleri, karotenoyit pigmentleri ve balıklardaki metabolizması, karotenoyitlerin balıkların pigmentasyonu amacıyla su ürünleri yetiştiriciliğinde kullanılmaları konusunda öğrenciye bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Pigment çeşitleri; karotenoyit pigmentlerinin tanımı ve balıklardaki metabolizması; karotenoyitlerin başta balık olmak üzere, karides, yengeç ve diğer su ürünlerinin renklenmesi üzerindeki etkileri; bitkisel ve hayvansal karatenoyit kaynakları ve bunların balık yetiştiriciliğinde kullanılmaları; pigmentasyonda çevresel etmenler ve bunların optimizasyonu; karotenoyitlerin biyolojik fonksiyonları ve insan sağlığı üzerindeki etkileri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders notları ve güncel makaleler
Notlar
Balık yem teknolojileri ve besleme ders kitapları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Pigment ve karotenoyit çeşitlerini ve bilir ve açıklar |
ÖÇ02 | Balıkların pigmentasyonu için, alabalık, karides, mercan ve japon balıkları diyetleri hazırlar |
ÖÇ03 | Organik balık yetiştiriciliğinde doğal pigment kaynakları kullanarak balıkların pigmentasyonunu sağlar. |
ÖÇ04 | Ticari balık çiftliklerinde balıklardaki renk sorununa çözümler üretir |
ÖÇ05 | Karotenoyitlerin ektraksiyonunu ve analizlerini yapar |
ÖÇ06 | Alabalıklarda pigmentasyon ve karotenoyit kullanılmasınıun önemi bilir |
ÖÇ07 | Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir denetler ve bu değerleri öğretir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanındaki kurumsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Hastalıklar alanında uzmanlaştığı konularla ilgili kullanılan metot ve teknikleri değerlendirme ve ölçme için yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarında uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri paralel bilim dallarındaki bilgilerle sentezler ve yeni teoriler üretir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Anabilim Dallarındaki uzmanlaştığı konularla ilgili veri toplar, sonuçları değerlendirir, neden sonuç ilişkisi kurup çözüm önerileri üretir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı tek başına planlayabilir ve yürütebilir. Uzmanlaştığı konu itibariyle meydana gelebilecek problemlerin çözümüne, bireysel veya yardımcı araştırıcı olarak katkıda bulunur ve sorumluluk alır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır ve bu kaynaklardan yararlanır. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar Alanında kazanmış olduğu uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik birikimleri hayata geçirir ve toplum yararına kullanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanıyla ilgili gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. Uzmanlaştığı konu ile ilgili olarak yazılı ve sözlü iletişimler kurar, toplantıları, seminerleri takip eder. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. Uzmanı olduğu alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir denetler ve bu değerleri öğretir. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanları ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirir. Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında kazanmış olduğu bilgi ve deneyim birikimlerini, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı üretim tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanı olduğu Su Ürünleri Yetiştiricilik ve Hastalıklar alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tüm içeriği konusunda bir bilgi verilmesi | öğrenci ders notu ile gelir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Canlılarda ve balıklarda pigmentasyon konusunda genel bilgiler | Canlılarda ve balıklarda pigmentasyon konusunda genel bilgiler ile ilgili makale okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Pigmentlerin sınıflandırılması ve genel özellikleri | Pigmentlerin sınıflandırılması ve genel özellikleri ile ilgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Karotenoyitlerin kimyasal yapıları ve metabolizması | Karotenoyitlerin kimyasal yapıları ve metabolizması ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Karotenoyitlerin balık yetiştiriciliğinde renklendirici olarak kullanılmaları | Ders notu ve önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | Alabalıklarda pigmentasyon ve karotenoyit kullanılması | Alabalıklarda pigmentasyon ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
7 | Japon balıklarında pigmentasyon ve karotenoyit kullanılması | kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınav | ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ara sınav soruların yanıtlarının tartışılması | Ara sınav sorularının yanıtlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Karotenoyitlerin dokulardaki birikimi | Karotenoyitlerin dokulardaki birikimi hakkında kaynak taraması ve ev ödevi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Karotenoyitlerin biyolojik işlevleri | Karotenoyitlerin biyolojik işlevleri ile ilgili kaynak taraması ve ev ödevi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Karotenoyit içeren sentetik ve doğal kaynaklar | Karotenoyit içeren sentetik ve doğal kaynaklar ile ilgili ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Organik balık yetiştiriciliğinde doğal renklenme sağlanması ve dokudaki karotenoyitlerin ekstraksiyonu ve analizi | Organik balık yetiştiriciliğinde doğal renklenme sağlanması ve dokudaki karotenoidlerin ekstraksiyonu ve analizi hakkında bilgi toplamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Ev ödevlerinin değerlendirilmesi ve tartışılması | sunum için ön hazırlık ve bilgi bulunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Ev ödevlerinin değerlendirilmesi ve tartışılması-1 | Ev ödevi hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |